fbpx

HFM

Tony Banks - 5

cd052019 003

BMG Records, 2018

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Tony Banks – kompozytor, klawiszowiec i filar legendarnej grupy Genesis – prowadzi również projekty solowe, zapoczątkowane albumem „A Curious Feeling” z 1979 roku. Klasycznie wykształcony muzyk realizował także nagrania z orkiestrą dla wytwórni Naxos: „Seven” (2004) i „Six Pieces for Orchestra” (2012). 23 lutego 2018 roku wydał kolejny album z muzyką klasyczną, konsekwentnie zatytułowany „5”. W nagraniach wzięli udział muzycy z The Czech National Symphony Orchestra and Choir pod batutą Nicka Ingmana. Partie fortepianu Banks zarejestrował wcześniej, w domowym zaciszu. Album winylowy składa się z dwóch krążków. Zawierają pięć utworów, które wypełniły trzy strony. Czwartą zdobią tajemnicze symbole. Banks czaruje wrażliwością, wyobraźnią oraz umiejętnością operowania nastrojem. Muzyka jest przestrzenna, miejscami monumentalna, a kiedy indziej kaskady dźwięków ocierają się subtelnie o surrealizm. Techniczna jakość realizacji nie budzi zastrzeżeń i zapewnia wysoki komfort słuchania. Jako ciekawostkę warto dodać, że zamawiając album przed premierą, można było otrzymać limitowaną edycję LP z zapisem nutowym pierwszego utworu, opatrzoną autografem Banksa.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 05/2019

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

 

Don Airey - One Of A Kind

cd052019 005

e-a-r music 2018

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Kiedy w 2002 roku Don Airey zastąpił Jona Lorda w składzie Deep Purple, okazało się, że jego styl niewiele odbiega od oryginału. Muzyk bezboleśnie wtopił się w szeregi legendarnej formacji. Zanim jednak do tego doszło, Airey przewinął się przez składy Black Sabbath, Whitesnake, UFO czy Rainbow. Najbliższą wydawała się jednak formuła Deep Purple, co potwierdzają też jego autorskie albumy. Niedawno ukazał się najnowszy – „One Of A Kind”. Zawiera jedenaście premierowych kompozycji. Dominują klimaty hard rockowe, mieniące się soczystymi solówkami na gitarze i rozbudowanymi partiami instrumentów klawiszowych. Szczególnie mocne wrażenie pozostawiają utwór tytułowy, wzbogacony motorycznym rytmem, oraz nasycony orientem „Victim of Pain”. Niespodziankę sprawia natomiast instrumentalna ballada „Remember To Call”, oscylująca wokół gitarowej stylistyki Jeffa Becka. Album ma mocniejsze i słabsze momenty, co nie zmienia faktu, że stanowi przykład porządnego rockowego rzemiosła. Nagrania realizowano w brytyjskich Headline Music Studios. Brzmią dynamicznie i przestrzennie. Wyraźne pozostają zarówno mocne partie gitarowe, jak i dźwięki instrumentów klawiszowych. Na album składają się dwa 180-gramowe longplaye. Jako bonus opisano stronę czwartą, zawierającą fragment koncertu z Hamburga. Składa się z czterech słynnych utworów: „Pictures of Home” z repertuaru Deep Purple, „Since You’ve Been Gone” i „I Surrender” z dorobku Rainbow oraz nieśmiertelnego „Still Got The Blues” Gary Moore’a. Do wydawnictwa dołączono kod, umożliwiający jednorazowe pobranie zawartości w formacie MP3.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 05/2019

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

 

Dawid Kostka Trio+/Weezdob Collective - Poznań Jazz – Young & Power

cd042019 002

Era Jazzu, 2018

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

 Festiwal Era Jazzu to nie tylko okazja posłuchania występów gwiazd, ale także wydawane okazjonalnie płyty, które mogą stanowić gratkę dla kolekcjonerów. W limitowanym nakładzie 300 egzemplarzy wytłoczono na winylu nagrania dwóch poznańskich grup jazzowych. Na pierwszej stronie znajdziemy, ułożony zgrabnie z czterech nagrań, skrót albumu „Star Cadillac” zespołu Weezdob Collective. Uwagę zwraca nietypowe instrumentarium kwintetu, w którym zamiast fortepianu pojawia się gitara, a obok saksofonów tenorowego i sopranowego słychać harmonijkę ustną. O sile zespołu stanowi charakterystyczne brzmienie, połączone z autorskimi kompozycjami i bardzo dobrym warsztatem muzyków. Drugą stronę przeznaczono na trzy nagrania formacji Dawid Kostka Trio+. Dwa pochodzą z albumu „Progression”, zaś rarytasem, którego nie znajdziemy na studyjnym wydawnictwie, jest koncertowa wersja utworu „Fast Future”. Zarejestrowano ją 13 kwietnia 2018 w Mosinie, kiedy to trio pierwszy raz wystąpiło z saksofonistą Maciejem Kocińskim oraz pianistą Pawłem Kaczmarczykiem. Zagrany z werwą nowoczesny jazz Dawida Kostki to muzyka komunikatywna i łatwo przyswajalna. Melodyka kompozycji równoważy spontaniczne improwizacje oraz fantazyjne partie solowe na gitarze i saksofonie. Album zdobi stylowa czarna okładka, a kopertę wewnętrzną – reprodukcje płyt, z których pochodzi większość nagrań. Cieszy fakt, że na winylu zaczynają się ukazywać także wydawnictwa promocyjne.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 04/2019

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

 

Adam Czerwiński Trio MAP - Kiedy byłem

cd042019 005

AC Records 2018

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

 Trio MAP to projekt perkusisty Adama Czerwińskiego, stworzony wraz z gitarzystą i wokalistą Marcinem Wądołowskim oraz basistą Piotrem Lemańczykiem. Na płycie „Kiedy byłem” panowie zamieścili nowe opracowania utworów wybranych z repertuaru Breakoutu, Czesława Niemena, Skaldów, Andrzeja Zauchy i Bogusława Meca. Standardy polskiej piosenki w jazzującej oprawie ukazują się ostatnio dosyć często. Tym razem jednak perkusista i lider proponuje aranżacje bliższe estetyce rockowej. Czerwiński sprawnie się porusza w rozmaitych stylach – od wspomnianego rocka, poprzez funk, aż po dyskretny akompaniament miotełkami. Duże wrażenie robi „Byłaś serca biciem”, nagrane z gościnnym udziałem Grzegorza Skawińskiego. Charakterystyczny głos, drapieżne solówki gitar, a do tego świetna praca basu Piotra Lemańczyka. Prawdziwa perełka! Uwagę zwraca także „Pod papugami” – stylowa bossa nova, ozdobiona partiami gitary i znakomitą solówką kontrabasu. Nagrania zarejestrowano w studiu Maska w Gdańsku. Analogowemu masteringowi poddał je w londyńskim Abbey Road Studio Alex Wharton, odpowiedzialny za brzmienie wydawanych w ostatnich latach edycji płyt m.in. The Beatles i The Rolling Stones. Winylową wersję albumu wytłoczono na nośniku 180-gramowym. Charakteryzuje ją zmodyfikowany projekt graficzny okładki oraz inna niż na CD kolejność nagrań. Trochę szkoda, że zabrakło omówienia właśnie takiego doboru utworów oraz bliższych informacji na temat zapisu studyjnego i masteringu.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 04/2019

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

 

Gralak - Ganga

cd032019 007

Audio Cave 2018

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Antoni Gralak to instrumentalista i kompozytor, od dekad aktywny na polskiej scenie off jazzowej. Kojarzony z projektem Young Power, odcisnął wyraźny ślad w zespołach Free Cooperation, Plastic Bag czy Hot Asterix. Z własnych projektów trębacza najbardziej znane to Tie Break, Graal czy YeShe. Gralak zasila też szeregi zespołu Stanisława Soyki. W 2018 roku dyskografię muzyka wzbogacił album „Ganga”. Wypełnia go osiem kompozycji, inspirowanych kulturą hinduską. W nagraniach wzięli udział głównie muzycy z Indii. Mimo niewielkiego składu odbiorca może odnieść wrażenie obcowania z orkiestrą. Kompozycje cechuje przestrzenność, ład i zachowanie hierarchii – słychać, że najważniejsza tu jest trąbka lidera. „Ganga” to muzyka dojrzała, ambitna i sugestywna, łącząca fragmenty zapisane na papierze nutowym z poruszającymi improwizacjami. Gralak podchodzi do sztuki z szacunkiem, pojmując ją wielowymiarowo. Dlatego obok dbałości o samą muzykę wiele uwagi poświęcił wizualnym walorom albumu. Wydawnictwo zawiera kopertę wewnętrzną ze słowem wstępnym, wprowadzającym w klimat płyty i pozwalającym głębiej ją zrozumieć. Limitowaną do 100 sztuk 180-gramową edycję wytłoczono na zielonym, transparentnym winylu. Dostępna jest też standardowa wersja czarna. Produkcja i realizacja prezentują wysoki poziom. Kompozycje – choć rozbudowane, jasne i dopowiedziane – pozostawiają także furtkę do rozważań i marzeń.

Marta Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2019

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

 

Elton John - Rock Of The Westies

cd032019 006

Mercury 1975 (wydanie: 2017)

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Dziesiąta płyta Eltona Johna – „Rock Of The Westies” – należy do mniej znanych w dorobku artysty. Wydana po sukcesie „Goodbye Yellow Brick Road” (1973), a przed drugą falą popularności piosenkarza, wywołaną przez „A Single Man” (1978), ukazała się w czasie, kiedy John walczył z uzależnieniem od alkoholu i kokainy. Publiczne przyznanie się do biseksualizmu również nie wpłynęło pozytywnie na wizerunek muzyka. Nie zmienia to faktu, że po ponad 40 latach album nadal broni się ciekawymi kompozycjami. Eltonowi towarzyszy grono stałych współpracowników, z gitarzystą Daveyem Johnstonem oraz grającym na perkusjonaliach Rayem Cooperem na czele. Teksty tradycyjnie napisał Bernie Taupin, współpracujący z Johnem od wielu lat. Zamieszczona na pierwszej stronie piosenka „I Feel Like a Bullet” nawiązuje klimatem do najpiękniejszych ballad Eltona Johna i stanowi prawdziwą ozdobę longplaya. Z kolei otwierająca stronę drugą „Street Kids” to istny rockowy hit, a zarazem popis Raya Coopera. Warto również zwrócić uwagę na „Hard Luck Story”, ze świetnymi partiami wibrafonu. Zdecydowanie zasługuje na bis po wysłuchaniu całego krążka. Wydaną w 2017 roku edycję analogową wytłoczono na 180-gramowym winylu. Imponujące wrażenie robią dynamika i szerokość pasma. Oprócz koperty, ilustrowanej wizerunkami muzyków, do wydawnictwa dołączono osobną kartę z tekstami piosenek i szczegółowymi informacjami na temat nagrań. Nie zabrakło także vouchera, który umożliwia pobranie albumu w formie pliku cyfrowego.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2019

Pobierz ten artykuł jako PDF