fbpx

HFM

artykulyskrot3

Dali 104

dali104
Dali jest duńską firmą specjalizującą się w kolumnach głośnikowych. Produkuje kolumny w zasadzie z każdego przedziału cenowego, jednak główny ciężar jej oferty skupia się w tzw. średniej klasie cenowej (oczywiście chodzi tu o średnią zachodnioeuropejską).

Dla najoszczędniejszych przewidziano modele z „błękitnej serii".

 
 104 jest najmniejszą i najtańszą kolumną podłogową Dali, wśród testowanych w tym numerze prezentowała się jednak najokazalej. Pomimo tego, że 104 jest konstrukcją dwudrożną, w obudowie zamontowano trzy głośniki. Dwa z nich są identyczne i odtwarzają bas oraz średnicę. Pomiędzy nimi znajduje się głośnik wysokotonowy. Taki układ, zwany d'Appolito ma na celu zachowanie naturalnego, kulistego kształtu czoła fali dźwiękowej (wysokie częstotliwości rozchodzą się szybciej). Ponadto głośnik wysokotonowy jest przesunięty w bok w stosunku do osi twarzowej przez głośniki niskośredniotonowe, co ma poprawić charakterystykę kierunkową w przestrzeni pomiędzy głośnikami. Wszystkie głośniki modelu 104 pochodzą od duńskiej Vify — niskośredniotonowe mają 17 cm celulozowe, lakierowane membrany (substancją tłumiącą rezonanse), tekstylna kopułka ma średnicę 25 mm.

Przód kolumn obito sztucznym aksamitem, co ma nie tylko funkcję estetyczną, redukuje też załamania fali dźwiękowej. Otwór bassreflexu wyprowadzono do tyłu i znajduje się on mniej więcej na wysokości głośnika wysokotonowego. Kolumny Dali 104 prezentują się korzystnie pod względem jakości wykonania i wykończenia. Obudowa jest solidna i nieźle wytłumiona. Niestety, do kolumn nie dołącza się metalowych szpilek wkręcanych w podstawę. W przypadku sporych kolumn podłogowych jest to obecnie częstą praktyką i jak wskazują moje doświadczenia — pożądaną. Dali 104 ma wysoką skuteczność 93 dB, co zapewnia możliwość połączenia ich większością dostępnych na rynku wzmacniaczy, zalecany jest jednak przedział mocy 30 —100W.

Zarówno na kartonach, jak i na samych kolumnach znajdują się oznaczenia prawego i lewego kanału — nie jest więc obojętne, jak ustawimy kolumny. Zaprojektowano je z myślą o tym, aby kopułki głośników wysokotonowych wychylone byty do wewnątrz pola odsłuchowego. Istotnie, takie ustawienie w typowym pokoju mieszkalnym zapewnia lepsze odtwarzanie efektów stereofonicznych. Rozmiary kolumn wiele obiecują i trzeba przyznać, że oczekiwania te są w pełni zaspokojone. 104 oferują duży i efektowny dźwięk. Bas Dali był zdecydowanie największy i najgłębszy spośród wszystkich testowanych zestawów. Miał on miękki i lekko spowolniony charakter, co wielu osobom może się podobać, tym bardziej, że pomimo trochę oszczędniejszej prezentacji najniższej podstawy i lekkiego zabarwienia wyższego zakresu był on wyrównany i spójny. Średnica, pomimo nieznacznego rozjaśnienia, była dobrze reprodukowana — instrumenty akustyczne brzmiały dość naturalnie, z odpowiednią miękkością i muzykalnością. Panorama stereofoniczna miała pokaźne rozmiary i rzetelną wewnętrzną organizację, co zauważyłem słuchając muzyki symfonicznej. Tutaj głośniki radziły sobie z kontrastami dynamicznymi, znowu v, porównaniu z pozostałymi kolumnami Dali wyznaczały poziom odniesienia. Równowaga pomiędzy grupami instrumentalnymi została zachowana, nawet w skomplikowanych fakturalnie fragmentach. Warto wspomnieć jeszcze o tym, że dźwięk 104 jest wyrazisty i czytelny, nawet gdy słuchamy muzyki bardzo cicho — tutaj zresztą Dali 104 sprawiają się znakomicie.

Z tego, co Państwo do tej pory przeczytaliście płynie wniosek, że Dali 104 to kolumny wybitne w swoim przedziale cenowym. Jednak mają one jedną, dosyć istotną wadę — potrafią zabrzmieć agresywnie i ostro, szczególnie przy dużych poziomach głośności. Dzieje się tak z powodu ekspozycji górnej części średnicy i niższych wysokich tonów. Zakres ten ma dźwięczny i prawidłowy charakter, jednak w naszym odczuciu — wysokich tonów jest po prostu zbyt dużo. Dali 104 to nadzwyczaj udane kolumny, warte każdej złotówki, którą za nie zapłacimy. Dzięki wysokiej skuteczności, i nie tylko, są one bardzo uniwersalne — grają dobrze z prawie każdym wzmacniaczem. Cecha ta sprawia, że są tym bardziej atrakcyjne dla osób posiadających niezbyt dobry tor elektroniczny.



 

retrohfm0427 04

 



Żródło foto : internet
Źródło: Hi-Fi i muzyka 04/1996

Pobierz ten artykuł jako PDF