HFM

Na fraszki Jana z Czarnolasu - Collegium Vocale Bydgoszcz

image-142

Canor Anticus 2014

Muzyka: k4
Realizacja: k2

Wacława z Szamotuł czy Mikołaja z Radomia znają wszyscy, a Michała z Bydgoszczy? Wbrew pozorom, nie jest to kompozytor renesansowy, którego manuskrypty odkryto niedawno w piwnicach remontowanego klasztoru cystersów. Michał z Bydgoszczy to Michał Zieliński, baryton, lider zespołu śpiewaków Collegium Vocale Bydgoszcz. Zieliński wpadł na niezwykły pomysł. Stwierdziwszy, że w muzyce polskiej doby Odrodzenia brakuje utworów miłosnych, postanowił uzupełnić tę lukę. Inspirację literacką znalazł we fraszkach Jana Kochanowskiego. Nie tylko o tematyce erotycznej, lecz także refleksyjnych i obyczajowych. Do kilku tekstów skomponował oprawę muzyczną – zgrabne pastisze XVI-wiecznej stylistyki. Do niektórych fraszek zastosował kontrafakturę, czyli do tekstu dobrał już istniejącą muzykę innych kompozytorów z epoki: Thoinota Arbeau oraz Mikołaja Gomółki, przy czym w przypadku tego drugiego Zieliński wykorzystał muzykę ułożoną oryginalnie do… biblijnych psalmów w przekładzie Kochanowskiego. Istny postmodernizm! A jaki efekt? Świetny. Nie słychać szwów. Aranżacje na cztery głosy niezawodnego Collegium Vocale Bydgoszcz, do tego oszczędny lutniowo- trawersowy akompaniament plus lekki pogłos kościoła w Kruszynie – oto pomysł na przeniesienie słuchaczy o ponad czterysta lat wstecz, aby poznali nowe, świeże oblicze fraszek znanych ze szkolnych lektur. Ciekawe, czy Mikołaj z Radomia pójdzie za ciosem. n

Andrzej Milewski
Źródło: HFiM 12/2014

Pobierz ten artykuł jako PDF