HFM

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3

TEMAT:

wyprostować charakterystykę. 2017/11/26 23:20 #440424

Ten Panasonic jest nawet polecany do zrobienia półprofesjonalnego zestawu do pomiarów charakterystyki na bazie tzw. JIG-a którego robi się samemu i używa się tego zestawu wraz z programem Speaker Workshop. Działa to na tyle dobrze, że można się na tym oprzeć projektując komercyjne kolumny co pewnie wielu manufakturach ma miejsce bo profesjonalny system jak np. CLIO tani nie jest.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/08 20:54 #440649

Czy znacie jakiś sprawdzony equalizer do windowsa? Ten do integry od asusa to jakaś masakra. nie ścisza powyżej 16k i poniżej 32hz... gdy jedno pasmo za bardzo ściszę to reszta jakby przestawała działać.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/09 04:36 #440651

Masz już ten system pomiarowy z mikrofonem ?, coś chyba nie bo jakieś dziwactwa piszesz , żeby usłyszeć na kolumnach coś poniżej 35 Hz to muszą być konkretne głośniki nie chinaryżopierdziawki , słyszysz coś powyżej 16kHz ? , większość przeciętnych wysokotonowych w cenie 200 -300 zł sztuka seas vifa notuje już spadek pasma przenoszenia już pow 17 kHz , polecam wycieczkę na stronę jakiegoś sklepu z głośnikami i obejrzenie charakterystyk głośników , myślisz że jak ustawisz ,,grabie" na korektorze to głośniki to zagrają , oj chłopie chłopie

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/09 08:01 #440653

Maksiu01 napisał: Czy znacie jakiś sprawdzony equalizer do windowsa? Ten do integry od asusa to jakaś masakra. nie ścisza powyżej 16k i poniżej 32hz... gdy jedno pasmo za bardzo ściszę to reszta jakby przestawała działać.


sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

"Klawo jak cholera!" :)

wyprostować charakterystykę. 2017/12/09 10:15 #440654

Jarek2176 napisał: ...myślisz że jak ustawisz ,,grabie" na korektorze to głośniki to zagrają , oj chłopie chłopie


A usłyszy tylko, że ... zniekształcenia podharmoniczne, czyli coś co przypomina ton prosty o obwiedni kwadratowej (a'la 8 bitowe Atari) lub trójkątnej (a'la 8 bitowy Commodore), innymi słowy uczta dla uszu.
A poniżej to najwyżej furkot powietrza na nogawkach o ile wcześniej nie strzeli focha któreś urządzenie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez John 1.5 V.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/09 13:51 #440658

Czy owe zniekształcenia sub-harmoniczne są nieuniknione przy korekcji cyfrowej?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/09 19:41 #440668

Przy analogowej też mogą być nieuniknione. To kwestia ich natężenia i możliwości głośnika. Musisz sobie zdawać sprawę, że podbicie jakiegoś fragmentu pasma o 3dB to dwukrotny wzrost głośności tej częstotliwości jak również jej okolic bo filtry nie działają aż tak selektywnie. 6 db to już cztery razy głośniej, a skoro chcesz podbijać skraje pasma to jest to tym bardziej niebezpieczne dla obu głośników bo z jednej strony głośnik basowy ma przecież ograniczony zakres wychylenia (czyli amplitudę - to od niej zależy głośność) i zwyczajnie zacznie uderzać karkasem o magnes albo wcześniej zerwie zawieszenie (dolne lub górne). Z drugiej strony mamy delikatny wysoko-tonowy, który dostanie nadmiar energii z którym to nie poradzi sobie ani rezystor w zwrotnicy ani cewka, która ma bardzo ograniczone zdolności odprowadzania ciepła, które się w niej wydziela przy każdym impulsie, a wydziela się go całkiem sporo bo, nie wiem czy wiesz ale ok.99% tego co dostaje idzie w ciepło, a tylko ok.1% udaje się zamienić w drganie czyli w dźwięk. Innymi słowy, podbijanie skrajów pasma to zabawa nie tylko niebezpieczna ale też "gupia".

Z basem jeszcze mamy ten kłopot, że nie wiesz jak strojona jest obudowa i jakie możliwości daje zastosowany w niej głośnik. Wydobycie z kolumny częstotliwości (o wymaganym przez nas natężeniu) poniżej określonego przez konstruktora pułapu może być zwyczajnie niemożliwe i może warto otworzyć sobie oczy na fakt, że tanie domowe kolumny raczej nie grają z wysokim natężeniem 32Hz, czasem nawet 40 ledwo osiągają ze spadkiem -6dB względem średniej z całego pasma, a te wydawać by się mogło "zaledwie" 8Hz to przepaść do przeskoczenia której trzeba znacznie większych głośników (średnice), objętości kolumn, innych filtrów a i wzmacniacz też musi "ważyć" swoje, żeby nie zaskoczyła go napotkana przy takiej niskiej częstotliwości równie niska impedancja.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez John 1.5 V.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/09 20:04 #440670

Posiadam ACOUSTIC ENERGY AEGIS EVO 3 i Pionier a 400 podpięte pod PC. I jednak soprany wydają się grać za głośno. Porównując wymowę na żywo a z tym co prezentują na youtube to wszystkie ż sz ś s ć są zdecydowanie za głośno. To sobie pomyślałem by wyrównać to wszystko equalizerem, ponieważ to rozwiązanie wydaje się prostsze niż przesłuchiwanie niezliczonej liczby kolumn.
Jeśli się da ten problem rozwiązać softwarowo bez drastycznego spadku jakości to wolał bym skorzystać najpierw z tego właśnie rozwiązania.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Maksiu01.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/09 22:38 #440674

w wielu opisach można spotkać że Twoje kolumny grają w sposób ''ożywiony" , taka ich natura wiedziałeś przy zakupie ? , samo sciszenie wysokich i dodanie gdzieś trochę pewnie +- 1-1,5 db możesz próbować , szkoda że nie masz regulacji we wzmacniaczu , 35 Hz to w przypadku Twoich kolumn granica słyszalności , więc podbijanie raczej nie ma sensu , jest w nich 18 cm głośnik ? niskotonowy w sporej skrzynce basreflex , łatwo możesz go ugotować

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/09 23:19 #440676

Maksiu01 napisał: Posiadam ACOUSTIC ENERGY AEGIS EVO 3 i Pionier a 400 podpięte pod PC. I jednak soprany wydają się grać za głośno. Porównując wymowę na żywo a z tym co prezentują na youtube to wszystkie ż sz ś s ć są zdecydowanie za głośno. To sobie pomyślałem by wyrównać to wszystko equalizerem, ponieważ to rozwiązanie wydaje się prostsze niż przesłuchiwanie niezliczonej liczby kolumn.
Jeśli się da ten problem rozwiązać softwarowo bez drastycznego spadku jakości to wolał bym skorzystać najpierw z tego właśnie rozwiązania.

Przede wszystkim trzeba zadbać o akustykę. Przy takich objawach jakie opisujesz najczęściej winę ponosi zła akustyka, dużo płaskich powierzchni, nie daj Boże szkła.
Poza tym głoski, które wymieniłeś to raczej średnie częstotliwości, a nie wysokie. Średnie, czyli od ok. 2 kHz do ok. 8 kHz (chociaż 8 kHz to już bardzo wysoko dla tych głosek). Wyjątkiem może być "s" i "c", które mogą mieć wyższe składowe, ale na pewno nie ponad 16 kHz (ja bym dał najwyżej 12 kHz).
W korektorach programowych, przy podnoszeniu poziomu jakiejś częstotliwości powinno się jednocześnie odjąć mniej więcej tyle samo od poziomu ogólnego na wyjściu korektora.
A tak w ogóle lepiej odejmować niż dodawać, tzn. że jeżeli mamy zamiar dodać +2 dB dla 2 kHz to lepiej wszystkie pozostałe częstotliwości obniżyć o 2 dB, a 2 kHz pozostawić bez zmian.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

"Klawo jak cholera!" :)

wyprostować charakterystykę. 2017/12/12 05:52 #440870

fozzie:
A tak w ogóle lepiej odejmować niż dodawać, tzn. że jeżeli mamy zamiar dodać +2 dB dla 2 kHz to lepiej wszystkie pozostałe częstotliwości obniżyć o 2 dB, a 2 kHz pozostawić bez zmian.

A dlaczego lepiej? Jedyny argument jaki mi przychodzi do głowy to taki, żeby uniknąć clippingu, o co oczywiście nietrudno, jeśli podbijamy niższe zakresy i nie obniżymy dostatecznie poziomu przed korekcją, jak sam zauważyłeś.
Jednak to strasznie nieintuicyjne, poza tym w ten sposób możemy potrzebować znacznie więcej pojedynczych filtrów, co w/g mojego doświadczenia dobre nie jest i robi słyszalną różnicę. Nawet przy w pełni cyfrowej obróbce. Więc moja rada jeśli chodzi o korekcję, i ogólnie przetwarzanie dźwięku, to minimalizm. Najgorsze są wielozakresowe equalizery "graficzne" (w moim DEQ2496 31-zakresowy), bo dają za dużo swobody (każdy zakres to jeden pełny filtr pasmowy) i bardzo łatwo jest skaszanić dźwięk. U mnie sprawdziła się tylko korekcja parametryczna, ale bez pomiarów (samych głośników i całej akustyki wypadkowej) nie byłoby to chyba możliwe. Tą metodą możemy też skutecznie zwalczyć silne mody pomieszczenia, jeśli możemy ustawić filtr dostatecznie wąsko (np. 1/10 oktawy).
Jednak zanim w ogóle zaczniemy zabawę z korektorem, warto się upewnić, że mamy odpowiednio dostrojone poziomy głośników w kolumnach. A że każdy pokój ma inną akustyką i przede wszystkim każdy ma innego ucho, to nie wyobrażam sobie porządnych głośników bez regulacji, przynajmniej tonów wysokich (w kolumnach wielodrożnych najlepiej dla wszystkich zakresów, poza najniższym). Niestety te już dawno wyszły z mody (dobry L-pad też kosztuje), a wielka szkoda, bo w wielu produkowanych współcześnie kolumnach bardzo by się przydały. W tych ACOUSTIC ENERGY AEGIS EVO 3 chyba też, jeśli spojrzeć na kisielowe pomiary:

audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosni...c-energy-aegis-evo-3

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez raczer.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/12 08:13 #440871

raczer napisał:

fozzie napisał: fozzie:
A tak w ogóle lepiej odejmować niż dodawać, tzn. że jeżeli mamy zamiar dodać +2 dB dla 2 kHz to lepiej wszystkie pozostałe częstotliwości obniżyć o 2 dB, a 2 kHz pozostawić bez zmian.

A dlaczego lepiej?


nagrywamy.com/2012/07/09/korekcja-1/#more-412
nagrywamy.com/2012/07/10/korekcja-2/#more-423
nagrywamy.com/2012/07/11/korekcja-czesc-3/#more-531
nagrywamy.com/2012/08/17/korekcja-czesc-4/#more-867

raczer napisał: Jedyny argument jaki mi przychodzi do głowy to taki, żeby uniknąć clippingu, o co oczywiście nietrudno, jeśli podbijamy niższe zakresy i nie obniżymy dostatecznie poziomu przed korekcją, jak sam zauważyłeś.

Clipping można uzyskać zawsze, przy regulacji każdej częstotliwości, nie tylko tych niższych.

"A tak w ogóle lepiej odejmować niż dodawać, tzn. że jeżeli mamy zamiar dodać +2 dB dla 2 kHz to lepiej wszystkie pozostałe częstotliwości obniżyć o 2 dB, a 2 kHz pozostawić bez zmian."
Jeszcze do tego bym dodał, że nawet po takiej operacji najlepiej jest jeszcze na wyjściu odjąć ogólny poziom. Dlaczego? Wszystko w linkach powyżej.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

"Klawo jak cholera!" :)
Ostatnia edycja: przez fozzie.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/20 21:57 #440927

Jak się nazywają te dyfuzory? www.noe.co.jp/images/case/6.jpg

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/20 22:17 #440928

sobie odpowiedziałeś -> dyfuzor :) się ma kasę to się zamawia co chce , maszyny stolarskie też pomogą , cena wałka średnicy ok 42-50 mm to ok 37-40 złotych metr bieżący

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/12/20 23:25 #440929

w sumie mam trochę krokwi po dobudowie balkonu. :D to spróbuję zbudować to. arqen.com/wp-content/gallery/diy-diffuse...lo-crespo-5-w800.jpg

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3
Moderatorzy: Maciej StryjeckiModerator