fbpx

HFM

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3

TEMAT: wyprostować charakterystykę.

wyprostować charakterystykę. 2017/11/24 23:14 #440392

  • Maksiu01
  • Maksiu01 Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Zabiera głos
  • Zabiera głos
  • Posty: 64
  • Otrzymane podziękowania: 0
Co powiecie by kupić skalibrowany mikrofon. Postawić w miejscu odsłuchu i za pomocą Room EQ Wizard i equalizera wyprostować charakterystykę?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/11/24 23:31 #440393

  • Jarek2176
  • Jarek2176 Avatar
  • Wylogowany
  • Master
  • Master
  • Posty: 884
  • Otrzymane podziękowania: 80
pomysł jest , tutaj większość kupuje gotowce kolumny , znowu odsyłam na diyaudio tam budują mierzą coś doradzą , ale czy konieczne jest prostowanie no nie wiem może zginąć ''radosne" granie
2 nie wiem jak to się ma do ludzkiego ułomnego słuchu wystarczy zrobić sobie w dość rzetelny audiogram a można się zdziwić

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/11/25 11:05 #440396

  • John 1.5 V
  • John 1.5 V Avatar
  • Wylogowany
  • Hi-end
  • Hi-end
  • Posty: 6091
  • Otrzymane podziękowania: 394
Nie należy zapominać, że o ile płaska (powiedzmy mieszcząca się w zakresie +/-1dB) charakterystyka wydaje się być fajna bo niewiele firm robi takie kolumny) to słuchanie jej wcale nie musi być przyjemne, a to ze względu na naszą krzywą czułość (dB A i jej wariacje), która liniowa nie jest i to bardzo.
audio.com.pl/vademecum/faq/akustyka/1832...ystyka-fizjologiczna

Po takiej linearyzacji może się okazać, że od nadmiaru średnich tonów, a zwłaszcza rejonu gdzie łączą się z sopranem, chcemy drapać ściany pazurami i odgryźć nogę w taborecie. Należało by zatem nie linearyzować tylko wyprofilować tak aby charakterystyka pokoju/kolumn pokrywała się z naszą charakterystyką ucha/mózgu. I jak się przyjrzeć charakterystykom wielu kolumn to producenci mniej lub bardziej udolnie właśnie tak "stroją" kolumny, specjalnie pod ucho, a nie pod linijkę. Przykład ? B&W. Nie można im zarzucić dyletanctwa jednak ich kolumny wcale liniowe nie są, a mimo to grają świetnie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/11/25 11:40 #440397

  • Maksiu01
  • Maksiu01 Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Zabiera głos
  • Zabiera głos
  • Posty: 64
  • Otrzymane podziękowania: 0
Czy materiały dźwiękowe takie jak muzyka, filmy, covery na youtube, są masterowane pod głośniki wyprofilowane czy jednak liniowe. Jeśli ktoś nagrał wokal drogim mikrofonem to będzie on brzmiał naturalnie na głośnikach liniowych czy wyprofilowanych?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/11/25 13:01 #440398

  • Jarek2176
  • Jarek2176 Avatar
  • Wylogowany
  • Master
  • Master
  • Posty: 884
  • Otrzymane podziękowania: 80

Przykład ? B&W. Nie można im zarzucić dyletanctwa jednak ich kolumny wcale liniowe nie są, a mimo to grają świetnie.

, potrafią tylko po co kto ma idealnie ''płaskie " pomieszczenie odsłuchowe
czasami nawet można spotkać coś takiego o zgrozo w produktach firm niemieckich wyższe modele elac'a ,heco chyba na złośc tym którzy mówili że niemcy tylko buuumtsss ,
od dawna są dostępne zestawy z korekcją nawet taką działającą w ''locie" ceny też nie powalają bo przeważnie kolumny mają wbudowane wzmacniacze czyli koszt dzielimy ma dwa , sam na AS otarłem się o cos takiego tylko bardzo drogiego ,geithain RL800K

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnio zmieniany: przez Jarek2176.

wyprostować charakterystykę. 2017/11/26 07:22 #440409

  • raczer
  • raczer Avatar
  • Wylogowany
  • High-fidelity
  • High-fidelity
  • Posty: 2408
  • Otrzymane podziękowania: 14
John 1.5 V:
Nie należy zapominać, że o ile płaska (powiedzmy mieszcząca się w zakresie +/-1dB) charakterystyka wydaje się być fajna bo niewiele firm robi takie kolumny) to słuchanie jej wcale nie musi być przyjemne, a to ze względu na naszą krzywą czułość (dB A i jej wariacje), która liniowa nie jest i to bardzo.
audio.com.pl/vademecum/faq/akustyka/1832...ystyka-fizjologiczna
Po takiej linearyzacji może się okazać, że od nadmiaru średnich tonów, a zwłaszcza rejonu gdzie łączą się z sopranem, chcemy drapać ściany pazurami i odgryźć nogę w taborecie. Należało by zatem nie linearyzować tylko wyprofilować tak aby charakterystyka pokoju/kolumn pokrywała się z naszą charakterystyką ucha/mózgu. I jak się przyjrzeć charakterystykom wielu kolumn to producenci mniej lub bardziej udolnie właśnie tak "stroją" kolumny, specjalnie pod ucho, a nie pod linijkę. Przykład ? B&W. Nie można im zarzucić dyletanctwa jednak ich kolumny wcale liniowe nie są, a mimo to grają świetnie.
[/quote]

A jak słuchamy instrumentów na żywo bez nagłośnienia to nie mamy już tych krzywych izofonicznych? ;) No chyba mamy, a mimo to nic takiemu brzmieniu nie brakuje, jednak jest praktycznie nieosiągalne dla żadnego systemu audio. Problemem nie jest liniowa ch-ka, tylko raczej niska skuteczność i beznadziejna dynamika głośników, zwłaszcza na skrajach pasma. Osiągnięcie jednocześnie wysokiej skuteczności w całym paśmie i dobrej liniowości jest bardzo trudne, a sztuczne podbicie skrajów pasma całkiem łatwe, a jednocześnie ucho do pewnego stopnia daje się na taki ersatz nabrać, więc się to robi.
Oczywiście osobną sprawą jest jakość nagrań (często fatalna), i jeśli np. nagranie wykastrowano jeszcze w studiu nagraniowym, to korekcja odwrotna (o ile uda się ją znaleźć na gołe ucho) może w rezultacie poprawić liniowość.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

wyprostować charakterystykę. 2017/11/26 09:49 #440411

  • Jarek2176
  • Jarek2176 Avatar
  • Wylogowany
  • Master
  • Master
  • Posty: 884
  • Otrzymane podziękowania: 80
dobrze kolega raczer zwrócił uwagę , prostowanie czego kolwiek na ledwie zipiącym wzmacniaczu i popiardujących głośnikach nic nie da , raczej stawiał bym na rynek ''PRO'' gdzie jest moc którą można kształtować , wystarczy ok 1500 zł na mikrofon i coś takiego allegro.pl/cyfrowy-procesor-dzwieku-behr...496-i6873083900.html , i zaczyna się zabawa

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Re:RE: wyprostować charakterystykę. 2017/11/26 10:22 #440412

  • Juno
  • Juno Avatar
  • Wylogowany
  • Wymiatacz
  • Wymiatacz
  • Posty: 393
  • Otrzymane podziękowania: 5

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnio zmieniany: przez Juno.

wyprostować charakterystykę. 2017/11/26 10:55 #440413

  • John 1.5 V
  • John 1.5 V Avatar
  • Wylogowany
  • Hi-end
  • Hi-end
  • Posty: 6091
  • Otrzymane podziękowania: 394

raczer napisał: A jak słuchamy instrumentów na żywo bez nagłośnienia to nie mamy już tych krzywych izofonicznych? ;) No chyba mamy, a mimo to nic takiemu brzmieniu nie brakuje, jednak jest praktycznie nieosiągalne dla żadnego systemu audio.


Zgoda tylko, że te instrumenty (zapewne nie wszystkie) też nie maja liniowej charakterystyki ale jesteśmy do niej przyzwyczajeni i dlatego uważamy, że nic nie brakuje, a nawet czasem jest za dużo jak np. w ... góralskich skrzypcach słuchanych z bliska, choć może to tylko kwestia mojej "ceprowatości" ;)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Re:RE: wyprostować charakterystykę. 2017/11/26 10:56 #440414

  • Jarek2176
  • Jarek2176 Avatar
  • Wylogowany
  • Master
  • Master
  • Posty: 884
  • Otrzymane podziękowania: 80
tak wszystko się zgadza ale kolega Maksiu01 jest eksperymentatorem i to z typu ,czy piąte koło w samochodzie zwiększy przyczepność , i co zrobić żeby język nie przymarzł do klamki

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Re:RE: wyprostować charakterystykę. 2017/11/26 11:29 #440417

  • John 1.5 V
  • John 1.5 V Avatar
  • Wylogowany
  • Hi-end
  • Hi-end
  • Posty: 6091
  • Otrzymane podziękowania: 394
Heh, no tak, a mu tu zaraz jesteśmy gotowi wyprowadzić wzory z całek.
Moim zdaniem jeśli to nie jest studio nagrań ani wyczynowa sala hi-end to wystarczy kupić w miarę uczciwie zaprojektowane kolumny/wzmacniacz, zadbań o minimum w postaci prawidłowego ustawienia w pokoju, do tego dywan/zasłony itp. gospodarcze "ustroje akustyczne", jakieś nie rozlatujące się w rękach kable i będzie dobrze. Czy można lepiej, oczywiście, pytanie tylko o ile i ... za ile. Pomiary kosztują, adaptacja akustyczna też. Kto to robi z normalnych słuchaczy ? Nieliczni.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnio zmieniany: przez John 1.5 V.

Re:RE: Re:RE: wyprostować charakterystykę. 2017/11/26 11:50 #440418

  • Juno
  • Juno Avatar
  • Wylogowany
  • Wymiatacz
  • Wymiatacz
  • Posty: 393
  • Otrzymane podziękowania: 5
Się podepnę pod ostatnią wypowiedź Johnyego. Kiedy ludziska zadają pytanie co do kolumn i akustyki, to głównie co zrobić, by basy to lub tamto. I wtedy padają porady, by odsunąć bądź zatkać, albo fale stojące i zakryć kąty, a we wogle to dywany itp. A co w kwestii wyższych tonów? Jak "uzdatniać" miejsce odsłuchu w kategorii wyższych niż niskie częstotliwości? Czy jednak te rady, cytując klasyka, one size fits all?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnio zmieniany: przez Juno.

Re:RE: Re:RE: wyprostować charakterystykę. 2017/11/26 12:11 #440420

  • John 1.5 V
  • John 1.5 V Avatar
  • Wylogowany
  • Hi-end
  • Hi-end
  • Posty: 6091
  • Otrzymane podziękowania: 394
Zerknąć na wykres charakterystyki i ustawić (wycelować w miejsce odsłuchu i pochylić) tak aby znaleźć się w maksymalnym natężeniu jakie produkuje głośnik. Niestety czasem wcale nie jest to jego oś, czasem nieco głośniejszy sopran jest promieniowany nieco poniżej ale to już co model to przypadek. Niestety jak kolumna jest mułowata, albo wzmacniacz z nią do kompletu to nic nie poradzimy. Przypadek z ostatniego AVS2017 - Kolumny Cabasse (modelu nie pamiętam ale koszt ok.35tyś) i to tego małe Boxy Projecta. Płyta: Adam F "colours" - tytułowy utwór czyli 11-tka. Co jakiś czas odzywa się tam taki dzwoneczek. Na wielu zestawach (np. moim domowym B) ) brzmi on niesamowicie czysto, dźwięcznie i długo. Na wspomnianym zestawie z AVS został ściszony, a nawet zmulony i praktycznie wybrzmiał o jakąś 1/3 wcześniej . Normalnie koc na kolumnie.

Wspomniany utwór zaczyna się od 49:00 ale moment o którym mówię jest dokładnie 50:08. W ogóle fajny album.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnio zmieniany: przez John 1.5 V.

Re:RE: Re:RE: Re:RE: wyprostować charakterystykę. 2017/11/26 12:23 #440421

  • Juno
  • Juno Avatar
  • Wylogowany
  • Wymiatacz
  • Wymiatacz
  • Posty: 393
  • Otrzymane podziękowania: 5
Ok. Dzięki. :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnio zmieniany: przez Juno.

wyprostować charakterystykę. 2017/11/26 14:20 #440423

  • raczer
  • raczer Avatar
  • Wylogowany
  • High-fidelity
  • High-fidelity
  • Posty: 2408
  • Otrzymane podziękowania: 14
Jarek2176:
dobrze kolega raczer zwrócił uwagę , prostowanie czego kolwiek na ledwie zipiącym wzmacniaczu i popiardujących głośnikach nic nie da , raczej stawiał bym na rynek ''PRO'' gdzie jest moc którą można kształtować , wystarczy ok 1500 zł na mikrofon i coś takiego allegro.pl/cyfrowy-procesor-dzwieku-behr...496-i6873083900.html , i zaczyna się zabawa

Mam tego szpeja, używałem kiedyś do różnych eksperymentów, ale do hi-fi on się słabo nadaje, przetworniki C/A ma słabe (co nawet udało mi się zmierzyć), i tandetny impulsowy zasilacz, który sieje zakłóceniami. Skoro jednak wątek jest w PC-AUDIO, to domyślam się, że chodzi rozwiązanie softwarowe...

John 1.5 V:
Zgoda tylko, że te instrumenty (zapewne nie wszystkie) też nie maja liniowej charakterystyki ale jesteśmy do niej przyzwyczajeni i dlatego uważamy, że nic nie brakuje, a nawet czasem jest za dużo jak np. w ... góralskich skrzypcach słuchanych z bliska, choć może to tylko kwestia mojej "ceprowatości" ;)

Całe szczęście, że nie mają, bo jedynym źródłem o liniowej charakterystyce jest generator szumu ;)
Po to są instrumenty, żeby miały swój charakter, a hajfaje po to, żeby go nie miały ;)

Juno:
Się podepnę pod ostatnią wypowiedź Johnyego. Kiedy ludziska zadają pytanie co do kolumn i akustyki, to głównie co zrobić, by basy to lub tamto. I wtedy padają porady, by odsunąć bądź zatkać, albo fale stojące i zakryć kąty, a we wogle to dywany itp. A co w kwestii wyższych tonów? Jak "uzdatniać" miejsce odsłuchu w kategorii wyższych niż niskie częstotliwości? Czy jednak te rady, cytując klasyka, one size fits all?

Problem basów jest taki, że okiełznać jest je najtrudniej, i na ogół nie da się tego osiągnąć w samym systemie audio, tylko poza nim (meble, ustroje, pułapki basowe itp.) Z wyższymi zakresami jest jednak prościej, bo im wyżej tym łatwiej wytłumić, rozproszyć i zredukować wczesne odbicia, a reszta to już kwestia samego systemu, czyli w praktyce głośników. Najważniejszy jest ogólny balans tonalny, lokalne nierówności ch-ki w wąskich zakresach nie są już tak słyszalne, a wygładzanie ich na siłę może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Maksiu01:
Co powiecie by kupić skalibrowany mikrofon. Postawić w miejscu odsłuchu i za pomocą Room EQ Wizard i equalizera wyprostować charakterystykę?

Odpaliłem tego czarodzieja i całkiem mi się podoba - sensownie zaprojektowany i dopracowany w szczegółach soft. Ma dobry RTA z wygładzaniem, co ważne w praktyce, chociaż trochę wolny, bo siedzi na Java VM. FFT można spokojnie zmniejszyć do 8192 próbek, bez istotnej szkody dla pomiarów, no chyba że chcemy bardzo dokładnie mierzyć bas.
Jeśli chodzi o mikrofon, ja bym nie inwestował w jakiś super-duper sprzęt za kilka stów, bo całkiem sensowny mic pomiarowy można nawet samemu zrobić na bazie Panaconic WM-61A:

ssl.diyaudio.pl/showthread.php/22297-Mikrofon-pomiarowy
loudspeakershop.eu/wkladka-mikrofonowa-61a-p-2313.html
www.johncon.com/john/wm61a/

kiedyś kupiłem taki zamontowany w aluminiowej rurce za niewielkie pieniądze i pomógł mi już niejedną charakterystykę naprostować, używam go nawet do Skype'a ;)
The following user(s) said Thank You: qq888

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
  • 3
Moderatorzy: Maciej StryjeckiModerator