HFM

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT:

Ikar. Legenda Mietka Kosza. 2019/10/20 19:43 #447436

Obejrzałem wczoraj tytułowe dzieło i uczucia mam mieszane. Być może rzeczywiście jest to najlepszy polski film roku. Nie wiem, nie znam się, może teraz rzeczywiście trzeba tak robić filmy (jak? nie chce mi się pisać). Natomiast o samym artyście albo można dowiedzieć się niewiele albo rzeczy wyssanych z palca, tak jak przebieg spotkania z Billem Evansem czy postać mająca być Adamem Makowiczem. Inna kwestia to pozamuzyczny portret artysty. Przeczytałem "Tylko smutek jest piękny" Krzysztofa Karpińskiego, który dotarł do większości dostępnych ponad 20 lat temu źródeł (w tym osób, które Kosza znały) i obraz był zupełnie inny. Samotność, zagubienie, depresje czy nawet alkoholizm tak, szaleństwo, agresja czy nieodpowiedzialność nie.

Inną kwestią jest muzyka opracowana przez Leszka Możdżera. Częściowo oparta na nagraniach samego Kosza, częściowo wymyślona. I tu znowu rozczarowanie. Np. występ podczas Jazz Jamboree 67 to skrzyżowanie Garnera z Rachmanionowem. Efektowne ale niewiele mające wspólnego z duchem autentycznego Kosza. A kompozycja "Ikar" jest po prostu słaba - sam MK mógł taką napisać w wieku 15 lat, tymczasem miała powstać w dniu jego śmierci. Natomiast ze zdumieniem dowiedziałem się, że Dawid Ogrodnik (odtwórca głównej roli) sam wykonywał znaczną część partii fortepianowych. Istotnie, praca rąk wskazuje, że nad klawiaturą spędził sporo czasu. Ale żeby osiągnąć aż taki poziom?! Trudno uwierzyć.

I jeszcze jedna jedna kwestia, która może być powodem do procesu o dobre imię ojca Mieczysława Kosza. Z filmu wynika, że chciał zabić syna gdy ten stracił wzrok.