HFM

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT:

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/06 17:20 #445938

Muzyka najczęściej składa się z kilku elementów: harmonii tonalnej, barwy dźwięków, rytmu i tempa. Intensywność z jaką oddane są zmiany tonalne uważam za najistotniejszą cechę prezentacji muzycznej dźwięku przez urządzenia audio i instrumenty. Im ona jest lepsza tym lepiej słyszymy zmiany w harmonii, melodie, nastrój zawarty w muzyce. Spłaszczanie różnic tonalnych pozbawia muzykę jej esencji i zamienia ją w zbiór obojętnych dźwięków. Przekaz emocji staje się słabszy,
muzyka mniej nas porusza.
By rozpoznać które urządzenia intensywniej prezentują zmiany w harmonii wystarczy skoncentrować się na przejściach między akordami w danym utworze. Im większą różnicę słyszymy przy zmianie tym samych akordów tym urządzenie audio lub instrument jest bardziej intensywny tonalnie. Można również skoncentrować się na samej melodii utworu i posłuchać na którym urządzeniu lepiej ją wyczuwamy. Grałem już na wielu instrumentach elektronicznych i słyszałem wiele urządzeń audio które spłaszczały te różnice.
Jakość oddania różnic tonalnych jest prawdopodobnie związana z bogactwem oddania barwy w jej składowe harmoniczne i rezonanse. Nie jestem jednak specjalista dźwięku by to wyjaśnić na poziomie fizycznym, nie znam się też na elektronice. Jestem z zamiłowania muzykiem, polegam na swoim słuchu, doświadczeniu i na potwierdzeniu różnic przez inne osoby. Na drugim miejscu ważna jest dla mnie miękka pełna barwa, przestrzenność, otwartość, dynamika dźwięku.
Aby wychwycić które urządzenia prezentują intensywnie zmiany tonalne nie potrzeba ponadprzeciętnych zdolności słuchowych, wystarczy tylko koncentrować swoją uwagę na tym aspekcie .
Zmniejszanie wyrazistości może wynikać również ze słabszej jakości nagrań jednak do porównań urządzeń staramy się używać tych samych nagrań i utworów by miało to sens.
Poniżej wypisałem przykłady urządzeń które słyszałem i wg mnie prezentują dźwięk z dobrą wyrazistością zmian tonalnych.
1. Kolumny Beonicke W 13 – dobry poziom zawdzięczają temu, że twórca przykłada się do oddania brzmienia instrumentów akustycznych, jak napisał na swojej stronie internetowej „ ton realnych instrumentów jest zawsze ze mną”
2. Pianino elektroniczne Avant Grande Yamaha – przy konstruowaniu brzmienia tego topowego instrumentu pracowali stroiciele fortepianów dzięki czemu uzyskali bardzo dobrą wyrazistość zmian tonalnych szczególnie na basie i niższej średnicy, słabiej jest w obszarze wyższych dźwięków oczywiście w porównaniu do akustycznego fortepianu
Jeżeli znacie inne dobre przykłady takich urządzeń audio to proszę o wpisywanie w tym wątku. Interesujące będą urządzenia (wzmacniacze/amplitunery, kolumny/monitory, źródła dźwięku, kable) współczesne i vintage. Dla siebie z uwagi na ceny poszukuje wzmacniaczy i monitorów z rynku vintage.
Mam nadzieje, że ten temat będzie przydatny dla osób które są zainteresowane urządzeniami audio. Zapraszam do wypowiedzi w temacie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Fortepiano.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/06 23:42 #445948

Fortepiano napisał: Spłaszczanie różnic tonalnych pozbawia muzykę jej esencji i zamienia ją w zbiór obojętnych dźwięków. Przekaz emocji staje się słabszy, muzyka mniej nas porusza.


Pozwolę się sobie nie zgodzić, ponieważ jeśli dany utwór jest dla mnie z jakichś przyczyn ważny (wspomnienia czy emocje, które wzbudził we mnie kiedy słuchałem go za pierwszym razem) to nawet jeśli używam urządzenia, które widzisz w okienku po lewej i słuchawek za stówkę ... nic mi nie słabnie. Oczywiście przyjemniej słuchać na pełnowymiarowym zestawie, ale nie bardzo ma to wpływ na emocje, raczej tylko na komfort (fotel, ciepłe kapcie, herbatka z imbirem, taka sytuacja).

Fortepiano napisał: By rozpoznać które urządzenia intensywniej prezentują zmiany w harmonii wystarczy skoncentrować się na przejściach między akordami w danym utworze. Im większą różnicę słyszymy przy zmianie tym samych akordów tym urządzenie audio lub instrument jest bardziej intensywny tonalnie. Można również skoncentrować się na samej melodii utworu i posłuchać na którym urządzeniu lepiej ją wyczuwamy. Grałem już na wielu instrumentach elektronicznych i słyszałem wiele urządzeń audio które spłaszczały te różnice.


Wspomniany aspekty to nic innego jak wartość parametru Slew Rate czyli szybkością narastania i wygaszania sygnału, dzięki czemu dźwięki nie zlewają się w jedno. Poza tym, niebanalne (jeśli nie kluczowe) znaczenie będzie tu miał pogłos pomieszczenia, redukcja pierwszych odbić i ogólny stosunek dźwięku bezpośredniego do tego z tła, odbitego od ścian, mebli itd. Ogólnie rzecz biorąc, aspekty znane i rozpracowane lata temu.

Fortepiano napisał: Jakość oddania różnic tonalnych jest prawdopodobnie związana z bogactwem oddania barwy w jej składowe harmoniczne i rezonanse.


No właśnie - prawdopodobnie - tak gdybać możemy sobie o dowolnej rzeczy, jednak niczego nigdy nam to nie wyjaśni.

Wspominasz o aspektach takich jak:
- miękka pełna barwa. A co jeśli barwa jest twarda i taka właśnie ma być. Rock, Metal, HardCore, Drum&Bass, DubStep obfitują w dosyć twarde barwy. Brzmienie niektórych instrumentów akustycznych też trudno nazwać miękkimi (weble, dęciaki). Sprzęt ma je zmiękczać ?
- przestrzenność - to cecha wyłącznie realizacji nagrania, zarejestrowanego pogłosu i akustyki pokoju w którym słuchamy.
- otwartość - wybacz, ale nie mam pojęcia o jakim aspekcie brzmienia mówisz. Proszę o więcej esencjonalności.
- dynamika dźwięku - a to z kolei zależy od kompozycji, aranżacji, środków wyrazu którymi chcemy się posłużyć, doboru instrumentów. Przy okazji kłania się znów Slew Rate i akustyka pokoju.

Fortepiano napisał: Jeżeli znacie inne dobre przykłady takich urządzeń audio to proszę o wpisywanie w tym wątku. Interesujące będą urządzenia (wzmacniacze/amplitunery, kolumny/monitory, źródła dźwięku, kable)


To ostatnie to chyba żart.

Fortepiano napisał: Dla siebie z uwagi na ceny poszukuje wzmacniaczy i monitorów z rynku vintage.


Rozumiem zamiłowanie do sprzętu z lat '70 czy '80, sam mam sentyment do magnetofonów z tamtych lat, ale nie rozumiem co ma tu cena do rzeczy. To, że coś pochodzi z przed 30 czy 40 lat nie oznacza, że będzie tanie. W przypadku urządzeń wybitnych, o które jak zaznaczyłeś Ci chodzi, będzie raczej odwrotnie i ceny przyjemne nie będą.

A wracając do wymienionych kolumn to czy to naprawdę jedyne kolumny, które na przestrzeni lat uznałeś za charakteryzujące się cyt. "dobrą wyrazistością zmian tonalnych". ? Nie słyszałeś elektrostatów, słuchawek STAX-a, kolumn Magico i dziesiątków innych klamotów, które też są budowane w trosce o te wszystkie wyświechtane frazesy o barwie muzyki, zbliżaniu się do brzmienia naturalnych instrumentów itp. itd.

Jeśli wezmę katalog dowolnie wybranej firmy to na 99% znajdę tam dokładnie te same określenia, frazy, a może i nawet dokładnie te same zdania. Żeby nie szukać daleko, ikoniczna postać ze stajni Marantza - Ken Ishiwata na każdej prezentacji mówi dokładnie takie same rzeczy. Gdzie tu unikalność.

A może ... chodzi tylko o zawoalowaną reklamę firmy na B, która bardzo specyficznie podchodzi do akustyki, prezentacji i proponowanego podczas nich repertuaru, a wszystko tylko po to aby przypadkiem się nie okazało jak nieuniwersalne są to produkty ?

Poniżej sznurek do dawnej już trochę dyskusji na temat produktów firmy na B, co prawda nie o W13 ale mam podejrzenie graniczące z pewnością, że wspomnianego modelu też się tyczy wszystko co tam napisaliśmy - hi-fi.com.pl/forum/1-stereo/25638-boenicke-w8.html

I tak tylko na koniec - pewna "krakoska" (pisownia zamierzona) firma (sklep właściwie), kilka lat temu oparła swoją ofertę kolumn praktycznie wyłącznie o produkty firmy na B i wzmacniacze firmy na M. Sklep przetrwał jakieś niespełna dwa lata i słuch po nim zaginął. Takie było branie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez John 1.5 V.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/07 10:20 #445949

Sprzet nie musi być bardzo drogi ani duży by przekazywał wyraziście zmiany w harmonii, może to być również walkman jednak nie będzie to na pewno sprzet najtańszy. W vintage można na pewno znaleźć okazy dobrze przekazyjące muzyke za nieduże pieniądze. To, że przeżywasz emocje związane ze wspomnieniami jakie kojarzysz z daną piosenką czy utworem nie zaprzecza temu co opisuje, emocje u nas powstają z różnych przyczyn.
Akustyka pomieszczeń gdzie prezentowane są urządzenia jest inna w każdym pomieszczeniu idealnych warunków porównania prawdopodobnie nigdy nie będzie mieli jako klijenci.
Chetnie przeczytam wyjaśnienie różnic oddania zmian tonalnych przez urządzenia przez osoby obeznane w dziedzinach fizyki i elektroniki.
„Miekka barwa” to bardzo ogólna charakterystyka lubianego przez ze mnie brzmienia, również gitary z efektem distortion gdy nie brzmią ostro jak piła mechaniczna. Wpływ miksu i masteringu na przestrzenność jest odrebnym tematem. Swoją drogą dziwie się , że jeszcze nie zauważyłeś wpływu urządzeń audio na przestrzenność. Otwartość- dźwięk nie ściśniety w głośnikach, swobodniejszy, obszerniejszy. Nie rozważam tu zagadnienia kompozycji, sposobu gry muzyków, zamysłów kompozytorskich.
Dobry vintage jest duuużo tańszy od współczesnych odpowiedników brzmieniowych.
Beonicke wymieniłem ponieważ na ostatnim AS zabrzmiały dla mnie najlepiej. Każdy z uczestników targów może zadbać o akustyke własnego pomieszczenia, nie podaje ich również jako przykładu uniwersalnych urządzeń do każdego pomieszczenia. Sprzedawca informował, że wymagają odpowiedniego przygotowania i ustawienia w pomieszczeniu. Nie przekonuje do kupna a do usłyszenia jak prezentują tonalność. Słyszałem Staxa i Magico większość urządzeń która była prezentowana na wystawie SN i GT.
Nie reklamuje żadnego sprzetu ani Beonicke, Yamahy ani żadnej innej firmy.
Natomiast jeżeli znasz dobre przykłady konkretnych urządzeń które intensywnie oddają zmiany tonalne to proszę o podzielenie się z innymi swoją wiedzą. Interesujące bedą przykłady szczególnie te dostepne na kieszeń przecietnego odbiorcy muzyki.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Fortepiano.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/07 21:30 #445963

Fortepiano napisał: Sprzet nie musi być bardzo drogi ani duży by przekazywał wyraziście zmiany w harmonii, może to być również walkman jednak nie będzie to na pewno sprzet najtańszy.
(...)
Natomiast jeżeli znasz dobre przykłady konkretnych urządzeń które intensywnie oddają zmiany tonalne to proszę o podzielenie się z innymi swoją wiedzą. Interesujące bedą przykłady szczególnie te dostepne na kieszeń przecietnego odbiorcy muzyki.


Jeżeli "zmiany tonalne" i "zmiany w harmonii" to to samo, to nie bardzo widzę związek między ich odczuwaniem i jakością sprzętu. Ten może zabrać/oddać różne inne aspekty, np. szczegółowość, fakturę, stereofonię czy barwę ale na zmiany w harmonii jest się wrażliwym lub nie (przeważnie nie). Co prawda wiele osób twierdzi, że niektóre akordy mają swoją barwę w sensie malarskim ("C-dur zielony, niebieski d-moll" jak pisał poeta) ale nawet jeżeli, to jaką barwę mają zmiany?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/07 22:37 #445965

Im jest lepsze urządzenia audio lub instrument tym intensywniej jest przekazana tonalność, różnice miedzy nutami, akordami są wyrazistsze. Czasami jest trudno wszystko wytłumaczyć słowami choć staram sie być precyzyjny. Na pewno gdybyś usłyszał dwa różne pod tym wzgledem urządzenia szybko byś zrozumiał o czym pisze.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/07 23:12 #445966

Adam Szulc napisał: Co prawda wiele osób twierdzi, że niektóre akordy mają swoją barwę w sensie malarskim ("C-dur zielony, niebieski d-moll" jak pisał poeta) ale nawet jeżeli, to jaką barwę mają zmiany?


Zmiana z C-dur na d-moll będzie ... turkusowa ;)

Ciekawe czy ma tu zastosowanie mieszanie barw w domenie pigmentów czy może raczej mieszanie fal świetlnych. Obie metody, jak mam nadzieję wszyscy wiedzą, dają zupełnie inne rezultaty, zatem ... do czego właściwie ta polemika ma nas zawieść i co ja tu pierniczę o jakich barwach i kolorach ? :huh:

Pytanie - jak beznadziejny musiałby być wzmacniacz (odtwarzacz mam nadzieję , że każdy się wyrabia) aby nie przekazać czegoś tak prozaiczngo jak szybkie przejście pomiędzy nutami, np. szesnastkami, albo i nawet 32-kami (nie podejmę się napisania tego słownie :blush: ). Albo inaczej, jak szybko musi grać muzyk aby wzmacniacz zaczął się gubić.

Tak szybko wystarczy ?



A tu swoista "recenzja" powyższego "wykonu", a przy okazji bardzo lubię tych dwóch i polecam ich kanał.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/08 08:58 #445969

  • Iro
  • Iro Avatar
  • Wylogowany
  • Hi-end
  • Hi-end
  • ...z konieczności streamuję radio internetowe
  • Posty: 4817
O ile rozumiem autora, jego "problem" polegać może w/g mnie na:
1. Poziomie realizacji nagrania
2. Biegłości, finezji muzyka
3. Jakości używanego przezeń instrumentu (i jego odpowiedniego stroju?)
4. Akustyce komnaty w której odtwarzane jest nagranie (może nawet to jako nr.1?)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

"... większość ludzi nie poznałaby dobrej muzyki, nawet gdyby podeszła ona do nich i ugryzła ich w dupę..."
Frank Zappa

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/08 12:05 #445973

Fortepiano napisał: ... Na pewno gdybyś usłyszał dwa różne pod tym wzgledem urządzenia szybko byś zrozumiał o czym pisze.


Słyszałem ale nawet bez tego rozumiem o czym piszesz. Tyle, że po usłyszeniu nie zgadzam się z tym.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/08 12:21 #445974

Iro napisał: O ile rozumiem autora, jego "problem" polegać może w/g mnie na:
1. Poziomie realizacji nagrania
2. Biegłości, finezji muzyka
3. Jakości używanego przezeń instrumentu (i jego odpowiedniego stroju?)
4. Akustyce komnaty w której odtwarzane jest nagranie (może nawet to jako nr.1?)

ad.1 - ad. 4 nie dotyczy
temat dotyczy wyłącznie urządzeń audio i instrumentów elektronicznych oraz różnic wyrazistości zmian tonalnych wynikających z jakości ich wykonania.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Fortepiano.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/08 13:12 #445975

Temat nie dotyczy naszej wrażliwości na zmiany w harmonii a dotyczy jakości ich przekazywania przez urządzenia elektroniczne .

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Fortepiano.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/08 13:36 #445976

  • Iro
  • Iro Avatar
  • Wylogowany
  • Hi-end
  • Hi-end
  • ...z konieczności streamuję radio internetowe
  • Posty: 4817

Fortepiano napisał:

Iro napisał: O ile rozumiem autora, jego "problem" polegać może w/g mnie na:
1. Poziomie realizacji nagrania
2. Biegłości, finezji muzyka
3. Jakości używanego przezeń instrumentu (i jego odpowiedniego stroju?)
4. Akustyce komnaty w której odtwarzane jest nagranie (może nawet to jako nr.1?)

ad.1 - ad. 4 nie dotyczy
temat dotyczy wyłącznie urządzeń audio i instrumentów elektronicznych oraz różnic wyrazistości zmian tonalnych wynikających z jakości ich wykonania.

Wszystkie sprawne urządzenia audio, nawet przysłowiowe "radyjko w kuchni" na to pozwolą.
W przypadku słabego technicznie nagrania lub/i słabej akustyki - nasze postrzeganie tych spraw będzie znacznie utrudnione- więc jednak DOTYCZY.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

"... większość ludzi nie poznałaby dobrej muzyki, nawet gdyby podeszła ona do nich i ugryzła ich w dupę..."
Frank Zappa
Ostatnia edycja: przez Iro.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/08 18:33 #445977

Fortepiano napisał: Temat nie dotyczy naszej wrażliwości na zmiany w harmonii a dotyczy jakości ich przekazywania przez urządzenia elektroniczne .


Dotyczy, bo jeżeli ktoś nie słyszy zmian akordów, to żadne urządzenie nie pomoże. Trzeba więc się ograniczyć do tych, którzy słyszą. Tutaj wprawdzie kompozytor podpowiada, w którym miejscu następuje brawurowe przejście z C-dur na a-moll:



ale i tak wyraźnie je słychać kiedy przestaje. Również po wyrwaniu DAC-a z komputera i zdjęciu słuchawek. Wprawdzie nie jest to najbardziej wyrafinowana progresja akordów na świecie ale tylko z nazwy. Ptaszynowe C-dur i a-moll ma w sobie bogactwo harmoniczne, które też słyszę, choć nie potrafię już nazwać. I słyszę tak samo po podpięciu DAC-a i słuchawek jak i bez tych urządzeń.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/08 18:59 #445980

Mam nieodparte wrażenie , że "abstrahuje Pan od układu odniesienia" oraz, że "tak to my się proszę Pana nigdy nie dogadamy" ;)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/08 20:41 #445984

różnica miedzy C-dur i a-moll "dla tych którzy słyszą";) bedzie intensywniejsza np. na yamaha avant grande niż na innym instrumencie z powodu jakości jego wykonania. Analogicznie jest z urządzeniami audio.
Napisałem ten watek ograniczając zagadnienie w opisie do samych urządzeń celowo, chciałem aby pojawiły sie tu dobre ich przykłady. ALe jeżeli chcecie napisać coś o wpływie akustyki pomieszczenia, nagrania, mixu i masteringu lub innych czynników na intensywność oddania zmian tonalnych to prosze , nie zabraniam, możemy go rozszerzyć. Ustepuje dla dobrej atmosfery :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Fortepiano.

intensywność oddania zmian tonalnych - melodyjność 2019/01/09 10:43 #445987

intensywność zmian tonalnych - różnice miedzy nutami, akordami są wyrazistsze dzieki temu melodia w utworze jest lepiej słyszalna, potocznie mówi sie czesto o "melodyjności" urządzenia

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Maciej StryjeckiredakcjaModerator