HFM

artykulylista3

 

Obrazki z wystawy, odsłona druga - Raddison Blu Sobieski

Spis treści


Radisson Blu Sobieski
Hotel Sobieski jest najstarszym obiektem wystawowym, pamiętającym początki imprezy. Niewielkie pokoje aż się proszą o kameralne prezentacje. Specyfiką Sobieskiego jest liczna reprezentacja polskich producentów. Można tam spotkać niewielkie, nierzadko początkujące firmy, które pragną wypłynąć na szerokie wody. I choć w Radissonie nie brakuje też marek o światowym zasięgu, to nie one decydują o charakterze tej części wystawy.





016 046 Hifi 01 2020 0009 Na amatorów czarnych krążków czekały tysiące płyt winylowych. Ceny najczęściej zależały od ich stanu, a wymagający miłośnicy analogu potrafili wykryć nawet najmniejszą rysę.


016 046 Hifi 01 2020 0025 W tym roku zaprezentowano nową wersję kolumn Tonsil Altus – model 380s. Owo „s” w symbolu zawdzięczają przeprojektowanej zwrotnicy. Wrześnieńskie kolumny zagrały z lampowymi wzmacniaczami OTL (bez transformatorów wyjściowych) Sky Audio Gemini z Ostrowa Wielkopolskiego. Wzmacniacze Sky Audio można było zresztą spotkać w kilku miejscach na wystawie, niekiedy w zaskakującym towarzystwie. Nie wiem, czy to zasługa nowej zwrotnicy, czy wzmacniacza, ale połączenie lampowca OTL z Tonsilami okazało się strzałem w dziesiątkę. Nigdy w życiu nie słyszałem tak dobrze grających Altusów!


016 046 Hifi 01 2020 0025 Acoustic Quality Passion to wyjątkowo muzykalne
i uniwersalne kolumny. Zestawiono je aż z trzema źródłami:
magnetofonem szpulowym Revoksa, gramofonem
oraz najnowszym odtwarzaczem SACD Arcama o wdzięcznej nazwie
HDA CDS50. O dostawy energii do kolumn zadbały
duże monobloki Kronzilla VA200 na lampach KR842VHD.
016 046 Hifi 01 2020 0025 Rozgrzane lampy KR T-1610
we wzmacniaczu KR Audio Kronzilla VA680
robią niesamowite wrażenie. Bijące od nich ciepło czuć już z odległości kilkudziesięciu centymetrów. Z tego też powodu, a także
ze względu na cenę, przekraczającą
100 tysięcy złotych, czeskie wzmacniacze powinny stać poza zasięgiem domowych zwierząt oraz wszędobylskiej dzieciarni.


016 046 Hifi 01 2020 0025 Po kilku latach absencji na AVS powróciła amerykańska firma EgglestonWorks. Choć w katalogu manufaktury z Memphis
nie brakuje potężnych podłogówek, do Warszawy przyjechały
kompaktowe monitory Nico EVOlution, dopasowane do naszych warunków lokalowych. Resztę systemu stanowiły ciekawy
gramofon z ramieniem tangencjalnym polskiej firmy Pre-audio
oraz wzmacniacz Sky Audio. Była to jedna z tych prezentacji,
na których traciło się poczucie czasu.

016 046 Hifi 01 2020 0014 W ciągu kilku lat Pylon wyrósł na największego polskiego producenta kolumn. Na tegorocznej wystawie prezentował najnowsze konstrukcje z flagowej serii Jasper. Cena mniejszego modelu 25 sięga 20000 złotych; wyższe Jaspery 30 pojawią się w 2020 roku i będą kosztować około 30 tysięcy. Podsumowaniem walorów brzmieniowych jarocińskich flagowców niech będzie informacja, że wykorzystane do demonstracji białe Jaspery po wystawie pojechały prosto do domu szczęśliwego nabywcy.


016 046 Hifi 01 2020 0025 Dzielony wzmacniacz lampowy LineMagnetic LM 845 Premium
wygląda jak milion steampunkowych dolarów, a gra jeszcze lepiej.
Na szczęście, nie kosztuje fortuny, choć trudno też mówić
o strefie budżetowej.


016 046 Hifi 01 2020 0025 Polacy nie gęsi, swoje szlifierki mają. Na AVS 2019 mogliśmy posłuchać
niezwykłego gramofonu
Pre-audio ASP-1501N Air. Swoją nazwę
zawdzięcza poduszce powietrznej,
na której porusza się ramię tangencjalne. Stabilność zapewnia granitowa podstawa,
przez którą gramofon waży
ponad 50 kilogramów.


016 046 Hifi 01 2020 0025 Na każdej imprezie trafiają się wyjątkowo pomysłowi wystawcy; nie zabrakło ich także w tym roku. Jeden z nich przytargał
do Sobieskiego potężne Tannoye Westminster. Tylko po co?
Brzmienie w tak małym pomieszczeniu było w najlepszym razie kontrowersyjne…


016 046 Hifi 01 2020 0025 Niemiecka firma Fein Audio działa na audiofilskim rynku od trzydziestu lat. Jednak dopiero w 2018 roku jej szefowie postanowili rozpocząć produkcję kolumn pod własnym szyldem. Do Warszawy przywieźli aktywną konstrukcję V3, wyposażoną w DSP. Procesor dopasowuje charakterystykę brzmienia do warunków pokoju odsłuchowego. Co ciekawe, w ramach obsługi posprzedażowej przedstawiciele producenta instalują kolumny w docelowym miejscu tak, by idealnie dopasować je do akustyki pomieszczenia. Wobec takiego dopieszczenia klientów cena 20 tys. euro za parę nie wydaje się wygórowana.


016 046 Hifi 01 2020 0025 Warszawska firma TR Audio specjalizuje się we wzmacniaczach lampowych, ale nie tylko. Jej szef, Tomasz Redlich, pokusił się o zbudowanie kolumn tubowych, a rezultatu jego pracowitości mogliśmy posłuchać w Sobieskim. Zdecydowanie było warto! Źródła dźwięku stanowiły wiekowy gramofon Luxman PD-444 oraz jeszcze starszy magnetofon studyjny Telefunken M10A. Jeżeli ktoś poszukiwał wehikułu czasu, dzięki któremu mógłby się przenieść w lata 60. ubiegłego wieku, to nie mógł trafić lepiej.


016 046 Hifi 01 2020 0025 Kolumny Fink Audio Borg, tym razem podłączone do zestawu słowackiej firmy Canor. Obecnie w jej katalogu znajduje się kilka odtwarzaczy CD i wzmacniaczy, wykonanych w większości w technice lampowej. Ceny są niewygórowane, zaś naturalne i dynamiczne brzmienie naprawdę może się podobać. Jedna z najfajniejszych i najmniej pretensjonalnych prezentacji w Sobieskim.


016 046 Hifi 01 2020 0025 Kolumienki Ancient Audio Fram na AVS 2018 wywołały małe trzęsienie ziemi. W tym roku niestrudzony Jaromir Waszczyszyn postanowił rozwinąć projekt i przywiózł do Warszawy większą wersję Linea. Są to zdublowane Framy w układzie symetrycznym, przedzielone średnio-wysokotonową wstęgą, pracującą już od 600 Hz. I tak jak wcześniej Framy, także Linee spodobały się wielu zwiedzającym. Sporo dobrej roboty robił firmowy procesor, bez którego kolumienki traciły charakterystyczną żywiołowość. Neutralność ich brzmienia może nie była wybitna, za to fajność zasługuje na szóstkę.


016 046 Hifi 01 2020 0025 Wyjątkowość potężnych tub niemieckiej firmy Acapella polega na zastosowaniu wysokotonowego głośnika plazmowego. Co ciekawe, do prezentacji wykorzystano w całości polską elektronikę: gramofon Sikora z ramieniem kewlarowym, odtwarzacz CD Ancient Audio oraz wzmacniacz Marton Opusculus Omni 1. I jak w starym radzieckim dowcipie, gdzie wódka była zimna, zakąski świeże, tylko publiczność, nie wiedzieć czemu, zawiodła, tu – pomimo zgromadzenia najprzedniejszych urządzeń – brzmienie okazało się zdecydowanie dalekie od oczekiwań.


016 046 Hifi 01 2020 0023 Malutkie monitory Falcon Acoustics LS3/5a grały z elektroniką Lumina. Nie były to jedyne Falcony w Sobieskim, ale jedne z nielicznych zestawów, które działały na zwiedzających niczym zawodowy hipnotyzer.

016 046 Hifi 01 2020 0024 Kolejny szwedzko-czeski duet, wspomagany streamerem Lumina. Do tego słoweński gramofon Pear Audio oraz przedwzmacniacz phono z warsztatu Reinharda Thöressa. Jeśli poszukujecie uniwersalnego systemu na lata w ludzkiej cenie, warto rzucić uchem.


016 046 Hifi 01 2020 0027 W ubiegłym roku małą sensację wywołały amerykańskie kolumny YG Acoustics. Nie tylko ze względu na masę i cenę, ale przede wszystkim z powodu brzmienia. Tym razem wiedziałem, czego mogę się spodziewać, ale i tak kilka razy udało im się mnie zaskoczyć. „Współwinnym” był flagowy wzmacniacz zintegrowany Audionet Humboldt.


016 046 Hifi 01 2020 0028 Audionet Humboldt oferuje 250 W/8 Ω, a pasmo przenoszenia rozciąga się od zera do abstrakcyjnych 700 kHz. Humboldt jest majestatyczny, nowoczesny i pieruńsko drogi. Kwintesencja hi-endu.

016 046 Hifi 01 2020 0029 W tym roku tylko jedna prezentacja była złożona wyłącznie z urządzeń vintage, za to jakich! W roli źródeł dźwięku królowały magnetofony kasetowe, wywołujące szybsze bicie serca u każdego wchodzącego. Kilka osób dotarło tylko do tego pokoju. Resztę wystawy sobie odpuściły.


016 046 Hifi 01 2020 0030 Po latach przerwy nad Wisłę wraca Bladelius. W katalogu szwedzkiej wytwórni roi się od bóstw mitologii nordyckiej, a do Warszawy przybyła m.in. topowa integra Oden. W połączeniu z monitorami Xaviana zagrała tak, jakby obie firmy dobrały się w korcu maku.


016 046 Hifi 01 2020 0044 Wzmacniacz zintegrowany Soul Note A-2 łatwo byłoby przeoczyć, gdyby nie stylistyka, nawiązująca do złotych czasów stereo. Sygnał płynął z firmowego odtwarzacza SC300, wykorzystanego tylko w roli transportu, oraz przetwornika SD300. Na drugim końcu przewodów głośnikowych stanęły podłogowe Graham Audio LS 5/9 F. Efekt? Muzykalny, przyjemny dźwięk.

016 046 Hifi 01 2020 0025 Jednym z ciekawszych debiutantów na AVS 2019 była firma Charles Martin, za którą kryje się dwóch konstruktorów: Karol Goliński i Marcin Niedźwiecki. Na razie dostępne są dwa modele kolumn: Violin oraz Cello. Oba przyjechały do Warszawy. Połączenie lakierowanego drewna ze skórzanymi obiciami boków może wywołać skojarzenia z włoskimi mistrzami i bynajmniej nie jest to zarzut. Dopracowane wzornictwo wyróżniało te skrzynki z nieprzebranej mnogości grających prostopadłościanów. Biorąc pod uwagę wartość materiałową, nakład pracy i brzmienie, ceny wyglądają jak żart. W pozytywnym znaczeniu.

016 046 Hifi 01 2020 0025 Wchodząc na tę prezentację, przeżyłem małe déjà vu. Rok i dwa lata temu spotkałem tu dokładnie te same klabzdrony w charakterze kolumn, te same urządzenia Sudgena i te same modlitewne dywaniki, przykrywające niedostatecznie audiofilską wykładzinę hotelową. Nawet głęboko kontemplacyjna muzyka puszczana ze strasznie zjechanych płyt nie odbiegała od dotychczasowych standardów. Jeśli i w przyszłym roku natknę się na te same graty, to przysięgam, że więcej moja noga tam nie postanie.


016 046 Hifi 01 2020 0025 Węgierski Gauss specjalizuje się we wzmacniaczach. Do ich prezentacji wykorzystał monitory MBL 126. Ależ to zagrało! Słychać było zarówno przestrzeń, detaliczność i precyzję niemieckich omnipolarów, jak i muzykalność, godną udanych konstrukcji lampowych. W moim prywatnym rankingu było to jedno z najlepszych brzmień w Sobieskim, w dodatku nie wymagające obciążenia hipoteki.


016 046 Hifi 01 2020 0043 Tuby Avantgarde Acoustic zawsze przyciągają zwiedzających. W tym roku niemiecka wytwórnia prezentowała model Duo Mezzo XD, wyposażony w aktywną sekcję basową o mocy okrągłego kilowata. Zasilane elektroniką Accuphase’a kolumny wywołały prawdziwe decybelowe tsunami. Tym razem nasz stary znajomy Armin Krauss był pochłonięty innymi obowiązkami, więc na kolejną porcję rammsteinowego łojenia będziemy musieli zaczekać do przyszłego roku. Ale i tak jest co wspominać.


016 046 Hifi 01 2020 0031 Niektóre kolumny pokazywane na wystawie pochodziły z lat 60. XX wieku. Inne tylko je przypominały. Do tych ostatnich należały potężne i zdecydowanie niedzisiejsze GeneProject autorstwa pana Romana Dyrzbańskiego. O ile ich wygląd może budzić kontrowersje, to rytmiczne i soczyste brzmienie potrafiło rozruszać nawet mocno zblazowanych słuchaczy.


016 046 Hifi 01 2020 0032 Dynaudio Confidence 50, zasilane mocnymi wzmacniaczami niemieckiej firmy Octave, to obiekt westchnień niejednego audiofila. Cichym bohaterem prezentacji były ustroje akustyczne firmy Protone, pełniące jednocześnie funkcję półki na bibeloty. Ich wygląd oraz walory praktyczne wytrącają argumenty sceptycznym paniom domu.

016 046 Hifi 01 2020 0033 W tym pomieszczeniu można było nabrać dystansu do kosmicznych technologii w kosmicznych cenach. Spotkały się tu monitory Spendora, dzielony lampowy odtwarzacz CD Ayona oraz polski wzmacniacz zintegrowany Audio Reveal, także lampowy. Tu nie rządziły herce, decybele ani bity, tylko emocje, czyli to, co w muzyce najważniejsze.


016 046 Hifi 01 2020 0034 Pracownia Wzmacniaczy Lampowych z Wyszkowa ma na koncie kilka hardkorowych konstrukcji, ale w tym roku dosłownie rozbiła bank. Przywiezione do Sobieskiego przepotężne monobloki PWL Kooba, zbudowane na wysokonapięciowych triodach GMI30, dysponowały porażającą mocą 250 W każdy. Z podłogowymi B&W 801 robiły dosłownie, co chciały. I, wbrew pozorom, te 110-kilogramowe bestie zagrały nad wyraz subtelnym, żeby nie powiedzieć: zwiewnym dźwiękiem, przesyconym mnóstwem detali. Lampowa magia w pełnym znaczeniu tego słowa.


016 046 Hifi 01 2020 0035 Osoby gustujące w skandynawskim wzornictwie w tym pokoju poczuły się jak w domu. Prezentowane zestawy Trenner & Friedl Phi zbudowano na 20-cm głośnikach szerokopasmowych. Była to światowa przedpremiera austriackich monitorów. Nie mniej ciekawie wypadły debiutujące w Polsce monobloki Westminster Lab. Na dodatek przyjechały z Hongkongu, a nie z Wielkiej Brytanii, ale w kontekście brzmienia i klasy wykonania nie miało to znaczenia.