HFM

artykulylista3

 

Audio Show 2022

avs Hifi 11 2022 001


W niedzielę 30 października dobiegło końca Audio Show 2022. Wydarzenie relacjonowaliśmy na gorąco na naszym profilu na FB, ale jako że nie wszyscy nasi Czytelnicy korzystają z mediów społecznościowych, zamieszczamy tu krótką relację z imprezy, delikatnie zmienioną i uzupełnioną o kilka nowych informacji. Nawet jeżeli śledziliście posty na bieżąco, teraz również powinniście znaleźć coś ciekawego.

Tekst i zdjęcia: Jacek Kłos



Audio Show 2022 odbywał się nieco wcześniej niż zwykle – nie w listopadzie, lecz w ostatni weekend października. Nie zmieniły się za to lokalizacje: Stadion Narodowy, Golden Tulip oraz ta, od której wszystko się zaczęło: hotel Sobieski.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 
Piotr Metz opowiadał zwiedzającym o swoich spotkaniach z legendarną Czwórką z Liverpoolu. Po prelekcjach można było posłuchać muzyki na systemie złożonym z elektroniki McIntosha i kolumn Rockport Cygnus.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Nie przypuszczaliśmy, że ktoś się odważy, a jednak! Na Narodowym polską premierę miał cyfrowy ultra high-end hiszpańskiej firmy Wadax. Zaczęliśmy od górnego C, bo na prezentacji grały serwer i DAC z najwyższej linii Atlantis Reference. Pierwszy raz Wadax pokazał swój flagowy przetwornik na High Endzie w Monachium w 2019 roku. Wzbudził tam niemałe poruszenie i opinia o nowym układzie odniesienia szybko rozeszła się po branży. Później przyszła pandemia i promocja siłą rzeczy trochę przystopowała, ale – jak widać – co się odwlecze, to nie uciecze. Jak na ekstremalne urządzenie przystało, konstrukcja jest bardzo zaawansowana. Atlantis Reference DAC to pełne dual mono z dwoma zasilaczami w oddzielnych obudowach, w których pracuje 10 transformatorów. Na 23 płytkach rozmieszczono 5500 elementów, m.in. zdublowane zegary taktujące o ledwie mierzalnej niedokładności. Wyjątkowo niski poziom szumów i zniekształceń oraz wygląd sprzętu nie pozostawiają wątpliwości, że mamy do czynienia z urządzeniem o kosmicznych osiągach.
Dobra wiadomość jest taka, że jeżeli chodzi o odczyt i konwersję sygnału cyfrowego, prawdopodobnie nic lepszego od Wadaxa nie znajdziecie ani na Ziemi, ani w najbliższej okolicy. Zła, że przyjemność słuchania prezentowanego kompletu w domowym zaciszu kosztuje 1,3 mln zł.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Focal Grande Utopia EM Evo trzeciej generacji z elektroniką Naima z najwyższej półki: dzielonym wzmacniaczem Statement i streamerem 555. Ustawianie kolumn trwało około trzech godzin, co należy uznać za wynik ekspresowy. Grande Utopie potrafią dać w kość, o czym przekonało się już wielu wystawców. Ekipie na Narodowym się udało. Bas był twardy i uporządkowany, a brzmienie poukładane w pasmach, bez oznak bałaganu. Oczywiście można lubić inną estetykę, ale obiektywnie to granie się broni. Więcej: to chyba najlepsza publiczna prezentacja francuskich flagowców, jaką słyszeliśmy. W końcu było wiadomo, o co chodzi. A cena? Też „flagowa”: 1160000 zł za wersję podstawową plus około 25% dopłaty za fornir na zamówienie.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Wilson Audio Chronosonic XVX na zwiedzających dział jak magnes. Cena to okrągły milion złotych... za sztukę. Tak, tak – nie ma pomyłki. Żeby się cieszyć dźwiękiem stereo, trzeba zapłacić jeszcze okrąglejsze dwa miliony. Ale nawet jeżeli chwilowo nie planujemy takich wydatków, to warto było posłuchać.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Na prezentacji Wilsonów Chronosonic XVX uwagę przyciągały… Wilsony Chronosonic XVX; nic dziwnego – w końcu były największe. Ale na najwyższej półce stolika hiszpańskiej firmy Artesania skromnie przycupnął gramofon Grand Prix Audio. Obudowę bezpośredniego napędu wykonuje się w formie jednolitej karbonowej skorupy. Karbonowe są także nóżki izolujące od drgań podłoża. Całość wygląda dyskretnie i high-techowo zarazem. Cena bez ramienia i wkładki: 132000 zł.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Żeby trochę odetchnąć od tych milionów – coś bardziej przystępnego: Candymore. Projektantem kolekcji jest Jakub Klimas – prywatnie fan Technicsa. Zależało mu na zbudowaniu mebli nie tylko estetycznych i wykonanych z materiałów wysokiej jakości, ale również praktycznych. Takich, które zyskałyby akceptację żony, mogły stanąć w każdym domu, a równocześnie umożliwiały bezproblemowe ustawienie i podłączenie pełnowymiarowych komponentów hi-fi. Głównym budulcem jest ekologiczna sklejka firmy Paged, do produkcji której nie używa się formaldehydu. Także fornir jest klejony bez szkodliwych chemikaliów. Blaty to, do wyboru, warstwy sklejki i HPL albo 19-mm szkło. Meble są wyposażone w elektrycznie wysuwaną szufladę z hamulcem zapobiegającym przypadkowemu trzaśnięciu. Całe okablowanie można przeprowadzić w bok, unikając konieczności wiercenia dziur w plecach i podobnych niedogodności. Ma być praktycznie, miło dla oka i przyjaźnie dla portfela. Cena 7500 zł za rzemieślniczy mebel nie wydaje się przesadzona.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Jedne z naszych ulubionych monitorów, czyli JBL L100 Classic ze wzmacniaczo-streamerem SA750. Taki system kosztuje około 39500 zł i jeżeli ktoś nie korzysta z innych źródeł sygnału, może podłączyć okablowanie i od razu słuchać muzyki.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


JBL Everest DD67000. Trójdrożny układ powstał w oparciu o dwa 15-calowe woofery, których membrany wykonano z dwóch warstw czystej celulozy, naklejonych na piankowy rdzeń. Zakres 850 Hz – 20 kHz pokrywa 10-cm kompresyjny przetwornik średnio-wysokotonowy z czystego berylu, umieszczony w tubie. Najwyższą górę pasma pokrywa 25-mm berylowy supertweeter. Pasmo przenoszenia rozciąga się od 29 Hz do 60 kHz, czułość wynosi 96 dB, a impedancja nominalna – 8 omów, choć przy 40 Hz potrafi spaść do 3 omów. Everest DD67000 to flagowy model JBL-a, kosztujący 460000 zł za parę. Aż dziwne, że ten dźwięk zmieścił się w relatywnie niewielkim pomieszczeniu.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Peter Mackay z Magico cieszy się brzmieniem podłogówek A5 na Narodowym i piękną pogodą. Tak ciepłego i słonecznego Audio Show nie było chyba w całej historii imprezy.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Wracając do Everestów DD67000, to na prezentacji zestawiono je z monoblokami Mark Levinson ML-50. To bardzo dobry pomysł. Nawet nasi znajomi audiofile, którzy nie gustują w tubach, raportowali, że dźwięk był tak przyjemny i spójny, że zamiast przejść obok i zapomnieć – zostawali i słuchali z wielką przyjemnością. Czyli chyba faktycznie coś w tym jest.
Jako ciekawostkę warto dodać, że ML-50 są dostępne w limitowanej liczbie 100 kompletów. Niestety, są też bardzo drogie – kosztują około 51000 euro za parę.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Spendory SP100 z monoblokami Chord Ultima 3 Mono. Taka zdecydowana elektronika służy kontroli i szczegółowości. Mówiąc wprost: monitory BBC lubią chodzić na krótkiej smyczy.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Legacy Signature SE z dzielonym wzmacniaczem PS Audio i streamerem Cary DMS-700. Dużo detali poskładanych w całość. Bas zdecydowanie z tych zebranych niż powłóczystych. Szeroka skala dynamiki i dużo energii w impulsach. Prezentacja chyba ciut za głośna, ale co kto lubi.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Topowy model Raidho TD6 z dzielonym wzmacniaczem Classe to kolejna mila niespodzianka. Kolumny są bardzo, bardzo duże, a dźwięk nie tylko wypełnił pomieszczenie bez niepożądanych efektów ubocznych, ale też sprawiał przyjemność spójnością, szczegółami i pełnym basem, który jakimś cudem się tu mieścił. Grało zaskakująco dobrze i warto było rzucić uchem. Cena: 1050000 zł za parę.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


O DALI Kore wspominaliśmy w relacji z High Endu 2022 w Monachium. Tam chyba mimo wszystko miały łatwiej, bo grały w większym pomieszczeniu. Ale na Narodowym też sobie poradziły, pokazując wyjątkowo dokładną i stabilną lokalizację źródeł pozornych.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Elektronika Boulder/432 Evo/Brinkmann, ustawiona na stoliku Franc Audio Accessories, zasilała kolumny AudioNec EVO2 z autorskim przetwornikiem Duopole. To takie białe z przodu i z tyłu – nie gra, ale kształtuje charakterystyki promieniowania płaskiego głośnika umieszczonego pośrodku. Za ten model francuska firma życzy sobie 200000 zł. Za parę, ma się rozumieć.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Jeżeli producent Waszego gramofonu postanowił przyoszczędzić na pokrywie przeciwkurzowej, to możecie obstalować taką na wymiar w firmie Audio Acryl. Mała rzecz, a cieszy i kot się nie dobierze do wkładki. O cenach nic nie powiemy, bo akurat nikogo nie było na stoisku. Nie spodziewamy się jednak, że będzie strasznie drogo.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


dCS Lina, czyli high-endowa miniwieża internetowo-słuchawkowa. Od góry widać DAC/streamer, zewnętrzny zegar taktujący i wzmacniacz słuchawkowy. Elementy można kupować osobno. Razem kosztują 156000 zł.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Blumenhofer Gioia XXL – topowy model niemieckiej wytwórni, kosztujący około 250-270 tysięcy euro. To na razie pierwsza para, ale może się przyjąć, bo grała efektownie i bez trudu nagłaśniała dużą salę na Narodowym. Tubę można lubić albo nie, ale nawet sceptycy przyznają, że w takim wydaniu ma swój smak. No i ten bas – czysty, trzymany w ryzach, nie za twardy, taki raczej al dente, ze zdolnością bardzo mocnego uderzenia. Jedni stwierdzą, że może się podobać, inni – że to koniec świata. A skoro nadarzyła się okazja, to najlepiej było przekonać się samemu.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


B&W 702 w najnowszej wersji S3 grały ze wzmacniaczem Rotel RA-6000 i streamerem koreańskiej marki Rose. Dodatkowy DAC nie jest potrzebny, ponieważ Rose konwertuje sygnał na analogowy. Całość, bez okablowania, kosztuje 73600 zł.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Estelon Extreme mkII sterowane zmostkowanymi końcówkami mocy Accuphase P-7500. Tak jak w pierwszej wersji z 2014 roku moduł odtwarzający większość pasma ma napęd elektryczny, dzięki czemu jego wysokość można dopasować do warunków pomieszczenia i pozycji słuchacza. Najniższy bas uzupełnia nieruchomy moduł subwoofera, umieszczony blisko podłogi. Pomimo niezbyt sprzyjającej akustyki i brzęczącej przez ścianę prezentacji z sąsiedniego pokoju brzmienie było napowietrzne i szczegółowe, tak w górze, jak i w średnicy. Impulsy narastały bardzo szybko i budowały wrażenie mikrodynamicznej swobody. Niski bas zestrojono miękko i obficie, trochę przez kontrast dla bogactwa zdarzeń w wyższych fragmentach pasma i zapewne znajdą się użytkownicy, którzy postanowią go skrócić jakimś zamordystycznym wzmacniaczem. Ale to już kwestia indywidualnych upodobań i dostrajania systemu.
Kolumny Extreme mkII to szczytowa propozycja estońskiej wytwórni. Kosztują 230000 euro za parę.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


TechDAS Air Force III (95000 zł) z ramieniem Kuzma Safir 9 (około 21000 euro), wykonanym z syntetycznego szafiru (masa efektywna: 60 gramów). Do tego wkładka Kuzma Car 60 za 12000 euro. Takie gustowne źródło odtwarzało płyty w systemie złożonym z końcówki mocy Vitus Audio RS-101 mkII i nowych kolumn Gauder Capello 80. Wersja ze standardowym tweeterem tekstylnym kosztuje około 10000 euro, a z berylowym: 15000 euro.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Gaudery Capello 80 wyglądają właśnie tak.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Jak zwykle, można nas było spotkać w Sobieskim na parterze. Były magazyny, płyty i przemiła obsługa. Zapraszamy za rok.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Lubimy takie stylizacje retro. Na zdjęciu monitory Pylon Audio Jade 20 (12000 zł za parę), sterowane dwoma wzmacniaczami Fezz Audio Titania. Wyjściowo jest to końcówka stereo, ale w każdej chwili można ją przełączyć w tryb monobloku. W takiej konfiguracji moc z czterech KT88 wyniesie 80 W na kanał. Cena: 11000 zł. Warto posłuchać.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Na Audio Show 2022 zadebiutowała polska firma Audio Phonique. Oferta składa się z dwóch serii: Classic i Statement; do tego dochodzą kable. Na zdjęciu widać system złożony z komponentów Statement: monobloków (80000 euro za parę), DAC-a i preampu (po 40000 euro za komponent). Kolumny to prototyp i ostateczna cena nie jest jeszcze znana, ale powinna się zmieścić w 200000 złotych. Źródłem sygnału był serwer z linii klasycznej, za 10000 euro. Wszystkie ceny netto.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Popori – węgierskie elektrostaty o bardzo wysokiej efektywności 96 dB, zdolne wytworzyć maksymalne ciśnienie akustyczne 110 dB. Do zasilania wykorzystano 30-watowy wzmacniacz, który nawet się nie zmęczył, a skala dynamiki była w zupełności wystarczająca. Ale większe wrażenie robiło bogactwo szczegółów, wydobywane z czarnej płyty przez odrestaurowany przez 72audio gramofon Duala z 14-calowym ramieniem. Ciekawostka: wspomniany wzmacniacz to dual-mono, w większości montowane przestrzennie, czyli bez użycia płytek drukowanych. W stopniu końcowym firma używa tranzystorów Toshiby sprzed 40-50 lat. Prezentowane elektrostaty Popori kosztowały 43 000 euro za parę. Wzmacniacz: 2900 euro.

 

 

 


avs Hifi 11 2022 002

 
 


Audio Show 2022 za nami. Mamy uszy pełne muzyki i wyglądamy jak ten trzymiesięczny corgi, spotkany na spacerze. Piszcie na naszym Facebooku, czy Wam się podobało. Do zobaczenia na kolejnych edycjach.



Jacek Kłos