HFM

artykulylista3

 

Sonus Faber Il Cremonese

news112015 04W katalogu Sonus Fabera pojawiła się kolumna podłogowa klasy high-end. Il Cremonese to duża konstrukcja 3,5-drożna, która swą nazwą nawiązuje do skrzypiec słynnego lutnika – Antonio Stradivariego.

Od XVII wieku skrzypce te nosiły nazwę Joachim, pochodzącą od imienia ich pierwszego właściciela. Na Il Cremonese przemianowano je w 1961 roku, kiedy powróciły do Cremony, rodzinnego miasta Stradivariego, i jako element stałej ekspozycji wzbogaciły zbiory Museo del Violino. Dziś są uważane za jeden z najważniejszych instrumentów w historii włoskiego lutnictwa. W 2015 roku mija 300 lat od ich powstania. Najnowsze kolumny Sonus Fabera bazują na rozwiązaniach zaczerpniętych z wcześniejszego, wyjątkowo urodziwego, modelu Lilium. Rozbudowany układ 3,5-drożny składa się łącznie z sześciu głośników. Cztery z nich zamontowano na ściance przedniej. Dwa z boku to subwoofer. Głośnik wysokotonowy Arrow Point DAD jest oryginalnym opracowaniem włoskiej wytwórni. Ma on membranę w postaci sfery z wytłumionym szczytem (ang. Damped Apex Dome). Jest to hybryda klasycznej kopułki i przetwornika pierścieniowego.

Cewkę o średnicy 28 mm wyposażono w system redukcji drgań mechanicznych, a do napedu użyto magnesów neodymowych. Tylną komorę wykonano z drewna, w którym wydrążono labirynt akustyczny. Rozwiązanie powstało specjalnie z myślą o Il Cremonese. W zakresie średniotonowym pracuje 18-cm przetwornik M18 XTR-04. Membranę wykonuje się z wolno suszonej, niewyciskanej pulpy z mieszanki naturalnych włókien: celulozy, kapoku, kenafu i innych. Powierzchnia jest powlekana, co poprawia tłumienie wewnętrzne. Głośnik jest mechanicznie odseparowany od przedniej ścianki, dzięki czemu nie przenoszą się na niego jej ewentualne wibracje. Układ napędowy bazuje na silnym magnesie neodymowym o średnicy 18 cm, z doklejonymi trzema pierścieniami. Cewkę nawinięto drutem aluminiowym, powlekanym miedzią. Kompozytowy karkas pozwala uniknąć prądów wirowych. Bas pokrywają dwa 18-cm W18XTR-12, będące mniejszą wersją driverów montowanych w Lilium. Ich stożkowe membrany mają formę lekkiej kanapki. Warstwa środkowa jest wykonana z syntetycznej pianki, a zewnętrzna – z tej samej naturalnej pulpy, którą zastosowano w głośnikach średniotonowych.

Dzięki temu przetworniki mają dawać jednorodne brzmienie w szerokim zakresie częstotliwości. Uzyskaniu wysokich natężeń dźwięku sprzyja fakt, że drivery wyposażono w bardzo duże magnesy i przystosowano do pracy z wychyleniem liniowym ponad 38 mm. Subwoofer oparto na dwóch 22-cm W22XTR, będących najnowszym projektem fabryki z Arcugnano. Tutaj również mamy do czynienia z lekką kanapką, czyli trójwarstwową strukturą membrany, łączącą syntetyczną piankę i pulpę celulozową. Dopuszczalne wychylenie liniowe wynosi aż 50 mm, a cewkę nawinięto na karkasie z nieprzewodzącego materiału, co eliminuje prądy wirowe i sprzyja uzyskaniu wyższej sprawności. Przetworniki pracują w komorze Stealth Reflex, której kształt znacząco zmniejsza ryzyko powstawania fal stojących. System wykorzystuje dwa ortogonalne porty, ustawione względem siebie pod kątem prostym. Jeden jest umieszczony z tyłu obudowy i współpracuje pracuje z przetwornikiem średniotonowym. Drugi, skierowany w dół, obciąża przetworniki niskotonowe i subwoofer. W zwrotnicy zastosowano obwody linearyzujące impedancję, tak aby wzmacniacz zawsze widział przyjazne obciążenie. Do budowy użyto podzespołów z wysokiej półki, m.in. kondensatorów Mundorf najnowszej generacji Evo Oil i Silver/Gold Oil (olejowe na bazie srebra i złota). Cewki pochodzą z firmy Jantzen. Pasmo jest filtrowane przy 80, 250 i 2500 Hz. Od wibracji podłoża kolumnę izoluje system Zero Vibration Transmission.

Zastosowano tu metodę, polegającą na wykorzystaniu nowoczesnych elastomerów, umieszczonych we wnętrzu kolców. Podwójna wibroizolacja Dampshelves składa się z dwóch masywnych płyt, dolnej i górnej, wykonanych z czarnego, szczotkowanego Avionalu. Jest to wytrzymały stop aluminium z domieszką miedzi (4,75 %), krzemu (1,4 %) oraz magnezu (0,5 %). Płyty działają jak mechaniczne tłumiki energii i wytracają drgania, generowane przez przetworniki. Obudowy Il Cremonese mają kształt pięciokątnego romboidu. Optymalizuje on sztywność drewnianej konstrukcji i jest charakterystyczny dla kolumn Sonus Fabera. Wzornictwo nawiązuje do wspomnianego modelu Lilium. Materiały użyte do produkcji to lakierowane drewno orzecha, hartowane szkło, czarna skóra i szczotkowane aluminium, a więc te same, co w Aidzie i Lilium. Polską premierę Il Cremonese zaplanowano na Audio Video Show 2015. Wkrótce po niej kolumny trafią do sprzedaży.

Dystrybutor ustalił cenę na 170000 zł za parę.