Smak klasyki, klasyka smaku
- Kategoria: Felietony
Kiedy zobaczyłem na zdjęciach nową flagową integrę McIntosha, od razu pomyślałem: będzie awantura. Nie dość, że więcej mocy, nie dość, że wskaźniki, to jeszcze przez okienko na froncie świecą teraz triody.
Pieśń wybrana Nymana
- Kategoria: Felietony
W głośnym eseju-manifeście „Poezja i muzyka” (1966) kompozytor i dramaturg Bogusław Schaeffer twierdzi, że jeśli kompozytor przyznaje się do inspiracji tekstem literackim, kompromituje się jako kompozytor.
Tym razem krótko
- Kategoria: Felietony
Początek nowego roku to czas podsumowań, rachunku sumienia i twardego postanowienia poprawy. Zazwyczaj to ostatnie szybko mięknie i pozostają dwa pierwsze. Jak wiadomo, nie ma to jak sobie dobrze zjeść, a potem ponarzekać, zwłaszcza stawiając się w pozycji ofiary, kiedy wszystko wokół tylko czyha na chwilę słabości. A ta ogarnęła rynek hi-fi jak zmora.
Ocalić od zapomnienia
- Kategoria: Felietony
Z czasów prowadzenia wytwórni płytowej pozostało mi sporo wspomnień, z których mogłaby powstać skandalizująca książka. Nie powstanie, bo wielu artystów zapewne bym obraził i zapewnił sobie regularne wycieczki do sądów. Kilku odwrotnie – odzyskałoby opinię zwyczajnie dobrych ludzi. Wiele mitów by upadło, nie wyłączając wyobrażenia duszy artysty.
Rozmiar ma znaczenie
- Kategoria: Felietony
Telewizja to zło. Pierze mózgi, łamie kręgosłupy i wywołuje nudności. Dlatego niektórzy wyrzucają z domu ekran i stawiają w jego miejscu akwarium. Ja się do nich nie zaliczam.
Jesienna mowa Warszawska Jesień 2020
- Kategoria: Felietony
„Muzyka jest językiem, ale i język niesie własną muzykę. W czasie obecnej Warszawskiej Jesieni oba te żywioły będą przeplatać się na rożne sposoby. Będzie więc na Festiwalu o słowie wtopionym w muzykę i muzyce wtopionej w słowo. O języku muzyki i muzyce języka. O muzyki i języka elementach wspólnych. O podobieństwach strukturalnych, gramatyce muzyki i architekturze tekstu. A także o podobieństwie funkcji: muzyki i języka roli informacyjnej, komunikacyjnej – również w środkach przekazu, «mowie» w perspektywie społecznej” – tak o temacie przewodnim 63. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień mówił jego dyrektor, kompozytor Jerzy Kornowicz. I trzeba przyznać, że takie ujęcie okazało się owocne artystycznie, odkrywcze, a niekiedy nawet fascynujące.