fbpx

HFM

Nowe testy

czytajwszystkieaktualnosci2

 

Krystyna Juszyńska: „Miłosz Magin. Pianista, kompozytor, pedagog”

065 Hifi 01 2021Życie Miłosza Magina (1929-1999) dowodzi, że warto wykorzystywać wszystkie szanse, które podsuwa los – talent, zbiegi okoliczności, znajomości z napotkanymi ludźmi – i że nie ma sytuacji bez wyjścia. Warto też mieć wsparcie empatycznej, inteligentnej i przedsiębiorczej żony.


Mimo że miał słuch absolutny, wspaniałą pamięć i talent pianistyczny, przez 20 lat nie mógł wejść na drogę systematycznej edukacji muzycznej. Potomek emigrantów z Lotaryngii wychowany w Łodzi, syn kreatywnego fryzjera i chórzystki amatorki, miał wuja skrzypka, który nauczył go nut i zasad muzyki. Rodzice opłacali chłopcu prywatne lekcje gry, także w czasie okupacji. Nastoletni Miłosz został wywieziony na roboty do Rzeszy. Po wojnie wrócił do Łodzi, gdzie zarabiał jako akompaniator w szkole tańca. Wiedział jednak, że stać go na więcej, wyjechał więc do Warszawy i zdał do średniej szkoły muzycznej, od razu do szóstej, czyli ostatniej klasy. Studia pianistyczne zaliczył w niecałe trzy lata, równolegle studiując kompozycję. Na Konkursie Chopinowskim w 1955 roku zdobył wyróżnienie, co otworzyło mu drogę do konkursów w zachodniej Europie. Postanowił opuścić Polskę. Zamieszkał w Portugalii, a potem we Francji. Gdy cieszył się już opinią „drugiego Cortota” i rozwijał karierę wirtuozowską, wypadek samochodowy (skomplikowane złamanie nadgarstka, niedowład palca) na pięć lat odsunął go od fortepianu. Zarabiał wtedy na życie w założonych przez żonę zespołach folklorystycznych, jako akordeonista i tancerz. Później podpisał kontrakt z wytwórnią Decca na nagranie dzieł wszystkich Chopina. Komponował. Popularyzował polską muzykę. Organizował konkursy pianistyczne. I dokonał najpełniejszej rekonstrukcji Mazurka f-moll op. 68 nr 4, uznawanego za ostatni utwór Fryderyka. O niezwykłym życiorysie i dorobku koncertowo-nagraniowo-kompozytorsko- -pedagogicznym Miłosza Magina opowiada świetnie skonstruowana i udokumentowana książka Krystyny Juszyńskiej. Oby wydana z okazji Roku Magina (2019) monografia upowszechniła wiedzę o tym artyście w jego ojczyźnie.

Krystyna Juszyńska: Miłosz Magin.
Pianista, kompozytor, pedagog
Chopin University Press – Wydawnictwo
Uniwersytetu Muzycznego
Fryderyka Chopina,
Warszawa 2019
Liczba stron: 376

Hanna Milewska