fbpx

HFM

Nowe testy

czytajwszystkieaktualnosci2

 

Płyty roku 2021

076 077 Hifi 1 2022 001
Płyty roku 2021 - klasyka i pop/rock

cd1

 

 
Michał Bergson
Concerto symphonique pour piano avec orchestra op. 62 /
Music from the opera „Luisa di Montfort”
Jonathan Plowright (fortepian)
Jakub Drygas (klarnet)
Aleksandra Kubas-Kruk (sopran)
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej / Łukasz Borowicz
DUX 2020
Recenzja w numerze: 5/2021

Mało kto wie, że ojcem słynnego filozofa Henriego Bergsona był Michał Bergson (1820-1898), pochodzący z jednej z najbogatszych, światłych warszawskich rodzin żydowskich; wykształcony i tworzący poza ojczyzną. Dziś znany jest głównie muzykologom. Brytyjski pianista Jonathan Plowright znalazł manuskrypt jego koncertu fortepianowego i wraz filharmonikami z Poznania zrealizował pierwsze w dziejach nagranie. To muzyka, która naturalnie wyrasta z Chopina, lecz idzie pięknie swoją drogą; pełna emocji, melodyjna,  kunsztowna. Odkrycie, olśnienie, wydarzenie.

 

 

 

cd1

Janusz Wawrowski
Phoenix
Różycki / Tchaikovsky  
Royal Philharmonic Orchestra / Grzegorz Nowak
Warner Classics 2021
Recenzja w numerze: 7-8/2021

Rękopis dzieła Ludomira Różyckiego spłonął w czasie Powstania Warszawskiego. Ostateczny szlif zrekonstruowanej partyturze nadał Janusz Wawrowski i to on jest wykonawcą prapremiery fonograficznej.
Różycki zatytułował swój koncert „Feniks”, wierząc, że świat po II wojnie odrodzi się z popiołów.
To hymn światła, wolności i radości życia. Piękno melodyjnej frazy i rozmach orkiestracji budzą skojarzenia z mistrzami hollywoodzkiej muzyki filmowej.
Drugi utwór na płycie – słynny koncert Czajkowskiego – choć o niemal półwiecze wcześniejszy, wydaje się naturalną kontynuacją „Feniksa”. Wawrowski z energią i optymizmem gra na wspaniałym instrumencie o balsamicznym brzmieniu – stradivariusie „Polonia” z 1685 roku.

cd1

 Romuald Twardowski
Songs & Sonnets
Tomasz Konieczny (bas-baryton)
Lech Napierała (fortepian)
Anaklasis 2020
Recenzja w numerze: 5/2021

Pieśni Twardowskiego z lat 1970-1990 są pamiętnikiem osobistych przeżyć (cykl „Sonetów pożegnalnych” do poezji francuskiej – elegia na tajemniczą śmierć narzeczonej, córki duńskiego lekarza – badacza zbrodni katyńskiej), lektur (cykle do sonetów Michała Anioła i Cervantesa) i powrotów do wspomnień (wskrzeszona atmosfera młodości, spędzonej na Wileńszczyźnie – cykl „Znad Wilii”).
Tomasz Konieczny traktuje każdą pieśń jak minispektakl muzyczno-aktorski, którego równorzędnym uczestnikiem jest pianista. Wraz z Lechem Napierałą są mistrzowskimi interpretatorami mistrzowskiej liryki wokalnej.

cd1

Regamey & Regamey – Pasiecznik & Pasiecznik
Konstanty Regamey: Pieśni młodzieńcze i utwory fortepianowe
Konstanty Kazimierz Regamey: Romanse i utwory fortepianowe
Olga Pasiecznik (sopran)
Natalia Pasiecznik (fortepian)
Związek Kompozytorów Polskich 2020
Recenzja w numerze: 10/2021

Regameyowie (ojciec Konstanty Kazimierz – odkrywany przed polskimi melomanami i syn Konstanty – z ugruntowaną pozycją w dziejach muzyki) dostali po jednej płycie w albumie zawierającym ich lirykę wokalną i miniatury fortepianowe. Ojciec został na Ukrainie i padł ofiarą komunistycznych czystek; syn – dzięki wyjazdowi do Polski, a następnie emigracji – zachował życie i wolność tworzenia. Łączy ich wrażliwość na słowo poetyckie.
Siostry Pasiecznik, mające ukraińsko-polskie korzenie, są tu idealnymi wykonawczyniami.


cd1

Sanah
Irenka
2021 Magic Records
Recenzja w numerze: 10/2021

Przekaz, teksty, melodie, aranżacje oraz… gra ciszą, której trudno się spodziewać po „popie dla młodzieży”. „Irenka” ma w sobie o wiele więcej melancholii, refleksji i przestrzeni niż większość współczesnych produkcji, aspirujących do list przebojów. I to jest największa siła tej płyty. Sanah nie krzyczy „spójrzcie, jaka jestem cool”. Ona po prostu jest sobą. Będziemy kibicować i obserwować, czy młodzi fani artystki wyrosną z jej twórczości, czy twórczość „dorośnie” wraz z nimi. Na razie z naszej strony wielkie wyróżnienie.

 

 
Hi-Fi i Muzyka - 01/2021