fbpx

HFM

artykulylista3

 

Hrabina na balu maseczkowym

070 075 Hifi 10 2020 001Ja teraz okrutnie jestem zajęty instrumentowaniem i próbami „Hrabiny” i polowaniem na Wolskiego, który mi się jak lis przed chartem po knajpach kryje! A to co moment potrzebuję mieć tego prałata pod ręką! Ale zresztą dobrze idzie i zdaje się, że powodzenie będzie niezgorsze.


Stanisław Moniuszko w liście do Edwarda Ilcewicza, 18 listopada 1859

Pięć Grammy dla Billie Eilish

080 083 Hifi 03 2020 0002
Na scenie pop pojawiła się nowa gwiazda. Billie Eilish była główną atrakcją tegorocznej gali nagród Grammy. Jej debiutancki album „When We All Fall Asleep, Where Do We Go?”, wydany pod koniec marca 2019 roku, zaraz po premierze trafił na szczyt amerykańskiej listy „Billboard 200”. W lutym 2020 został wyróżniony złotym gramofonem.
fot. Universal Music

Wileńska, wiedeńska, warszawska

076 079 Hifi 03 2020 0005O czym marzy młody kompozytor, zdolny, pracowity, wykształcony w zacnej uczelni w Berlinie, posiadający już spory, do tego chwalony dorobek? Z pewnością o dalszym rozwoju i karierze. Jeśli, z różnych względów, osiada w (dość) małym mieście, ma na utrzymaniu coraz liczniejszą rodzinę i pełni absorbujące obowiązki organisty – musi w swych planach twórczych uwzględniać nie tylko czynnik artystyczny.

Chris de Burgh – nie tylko o miłości

071 073 Hifi 02 2020 0011Przebój „The Lady In Red” zna każdy meloman. Skomponował go i śpiewa już od ponad 30 lat Chris de Burgh – piosenkarz o irlandzko-brytyjskich korzeniach. Utwór opowiada o pięknej kobiecie w czerwonej sukni, z którą tańczy zakochany podmiot liryczny, widząc ją jakby po raz pierwszy.
Piosenka trafiła na czołowe miejsca list przebojów w wielu krajach i rozsławiła wykonawcę na całym świecie.

Jesienna fizyka i metafizyka - Warszawska Jesień 2019

084 087 Hifi 12 2019 0001
Pneuma nośna
W muzyce współczesnej za źródło dźwięku kompozytorowi może posłużyć dowolny obiekt – klasyczny instrument muzyczny, maszyna, roślina, zwierzę czy zjawisko atmosferyczne. Trzeba jeszcze przenieść dźwięk do słuchacza. Organizatorzy 62. edycji festiwalu Warszawska Jesień postanowili przypomnieć, że „powietrze to ośrodek dźwięku, w którym rodzi się on i przenosi. […] Ale powietrze to też ‘ośrodek ducha’, tej sfery naszego życia, która dąży do uchwycenia świata jako całości spójnej i sensownej”.
Filozofowie starożytni używali terminu „pneuma”, oznaczającego ruch powietrza inicjujący życie – tchnienie ducha. Biblijny Ruah (Duch Boży) i wiatr dziejów równie pięknie niosą dźwięki muzyki. I stąd ciąg skojarzeń, a właściwie haseł tematycznych Warszawskiej Jesieni AD 2019: „Pneuma – realność poszerzona/powietrze/przestrzeń/czas/materia/natura/witalność/mistyka ciała/świat ożywiony/sztuczna inteligencja/niesamowitość/sacrum modern?”.

Anaklasis – słychać, a nawet widać

2019 12 29 19 33 25 079 083 Hifi 11 2019.pdf Adobe Reader
„Anaklasis” (1959) na smyczki i perkusję to utwór młodego Krzysztofa Pendereckiego. Tytuł oznacza dosłownie „załamanie światła”, a metaforycznie – zerwanie z tradycyjnym warsztatem kompozytorskim i sposobem wykorzystywania instrumentów muzycznych.

„Anaklasis” w poezji klasycznej określa załamanie rytmu wiersza, aberrację w zaplanowanym układzie stóp metrycznych. I ta definicja także ma zastosowanie do kompozycji Pendereckiego, której istotę stanowi nieregularność rytmiczna. „Anaklasis” Pendereckiego jest jednym z najważniejszych miejsc na szlaku rodzimej awangardy muzycznej, a tytuł dzieła stał się nazwą nowej inicjatywy fonograficznej, która ma się koncentrować na polskiej muzyce współczesnej.