HFM

artykulylista3

 

W poszukiwaniu Myciela

73 122008 001Oprócz dzieł, po artyście pozostaje pamięć oficjalna, uwieczniona w hasłach encyklopedycznych, i pamięć ludzi, którzy go znali. Na pytanie: „Kim był Zygmunt Mycielski?”, kompendia odpowiadają bez wahania: kompozytorem, żyjącym w latach 1907-1987.

Opis głosu w trójwymiarze

67 2015 04Podtytuł monografii jest cytatem z listu Stanisławy Korwin-Szymanowskiej (1884-1938), który wysłała do kompozytora Josepha Marksa kilka miesięcy po śmierci Karola Szymanowskiego, nie wiedząc jeszcze, że rok później choroba zakończy i jej życie.


Szymanowska miała świadomość, że zamknęła najważniejszy rozdział swej biografii, także zawodowej. Postawiła sobie za cel zebranie rodzinnych relacji o życiu wielkiego brata. Oprócz tego napisała wspomnienie „Dusza Katota” dla pisma „Muzyka” i cenne studium „Jak należy śpiewać utwory Karola Szymanowskiego”.

Od "Turandota" do "Turandot" - drugie życie opery

Opera01
"(...) opera była anachroniczna już w samym swym pojęciu. Jakże zatem nie obdarzyć jej miłością?"
Slavoj Żiżek i Mladen Dolar: "Druga śmierć opery"


 

Przebrzmiałe brzmienia współbrzmień

81-82 10 2012 01Janusz Ekiert to postać, której nie trzeba przedstawiać nikomu, kto oglądał teleturniej „Wielka gra”. Etatowy ekspert od muzyki klasycznej, zawsze chętnie odpytywał zawodników z najdrobniejszych szczegółów biografii kompozytorów, cech epok, stylów i gatunków. Jednocześnie Ekiert przez lata był płodnym publicystą, choć kiedyś zdarzyło mu się napisać szczegółową recenzję z koncertu, który odwołano. Cóż to jednak znaczy w porównaniu ze skandalami opisanymi we wspomnieniowej książce!

„Zwiedzajcie Europę, póki jeszcze istnieje” to tytuł budzący niepokój. Na szczęście po lekturze można jednak odetchnąć z ulgą, że o ile Europa przez ostatnie kilkadziesiąt lat w istocie bardzo się zmieniła, to zagrożenia dla jej istnienia, również w sensie bogactwa kultury, raczej nie ma. Podtytuł też jest zaskakujący. W czasach, kiedy do Polski przyjeżdża Paul McCreesh i przez kilka lat kieruje Wratislavią Cantans, kiedy rozwija

Martha Argerich - Dziecko i czary

96-97 01 2011 01Każdy występ Marthy Argerich w Polsce to wielkie święto i wielka niepewność. Czy przyjedzie? Czy wyjdzie na scenę? Czy zagra? Organizatorzy festiwalu „Chopin i jego Europa” nie zdecydowali się umieścić jej nazwiska w podtytule imprezy. Obawiali się kompromitacji, gdyby gwiazda nie przyjechała. Na szczęście ostatnio mogliśmy się nią cieszyć naprawdę często. Do tego ukazała się w Polsce biografia artystki. Wiele dzięki tej książce można zrozumieć.

Olivier Bellamy, autor książki „Martha Argerich – dziecko i czary”, jest francuskim dziennikarzem i prezenterem radiowym. Współpracuje z magazynem „Classica” oraz dziennikiem „Le Parisien”. Podjął się zadania trudnego i niebezpiecznego. Opisać życie artystki, która unika wywiadów, często zmienia zdanie i nie dba o szczegóły, musiało być niełatwo. Czytając, nie odnosimy jednak wrażenia, że autor był dla Argerich kimś obcym. Pisze tak, jakby był z nią każdego dnia życia, niczym duch przemierzał z nią kolejne sale koncertowe; uczestniczył w

Lista przebojów pewnego tłumacza

79-80 12 2011 01Na naszym rynku księgarskim wciąż brakuje kompetentnych i dobrze napisanych przewodników po muzyce klasycznej. Pozostawiony sam sobie początkujący meloman często kupuje płyty przypadkowe, źle nagrane, rozczarowuje się i wraca z ulgą do popkultury. Każdą nową próbę zmiany tej sytuacji warto docenić, ale też uważnie przeanalizować.

 

Książka „100 przebojów muzyki klasycznej” Roberta Ginalskiego, opublikowana przez wydawnictwo Elf, z pewnością kusi. Do zakupu zachęcają dołączone do niej cztery płyty, umiarkowana cena oraz filuterne hasło z okładki – „Książka o muzyce, którą czyta się jak powieść”. Do potencjalnego czytelnika krzyczy dużą czcionką także cytat z recenzji prof. Ewy Łętowskiej: „szukający drogi do świata muzyki ciekawą