HFM

artykulylista3

 

Wilson Audio Sophia 3

54-58 12 2011 01Każdy szanujący się producent sprzętu hi-fi ma swoją historię. W Wielkiej Brytanii w modzie są garaże. W nich zaczynała większość legend, głównie z braku satysfakcji. Niezadowolenie wynikało przeważnie z „niskiej jakości” sprzętu dostępnego w sklepach. Konstruktorzy głowili się, jak zbudować wzmacniacz lub kolumny dla siebie, a przy okazji dla koneserów. Ci, którym się udało, dzisiaj są właścicielami marek rozpoznawalnych na całym świecie.

 

Dave Wilson zaczynał nietypowo. Był zadowolony z życia, a na dodatek podobał mu się sprzęt sąsiada. Poznał jego możliwości w czasie Wigilii, gdy miał 13 lat, i odtąd nic już nie było dla niego takie samo.

Dynaudio Special 25

40-46 12 2011 01Special 25 to konstrukcja wyjątkowa. Zbudowana na 25. urodziny Dynaudio, pozostaje jednym z najlepszych monitorów w historii hi-fi.

 

Oryginalna edycja Dynaudio Special 25 ujrzała światło dzienne w 2002 roku i zaraz potem została dosłownie wessana przez rynek. Wiadomość o wybitnych walorach brzmieniowych i rozsądnej cenie rozeszła się szybko, ale nie tylko ona przesądziła o komercyjnym sukcesie urodzinowego monitora. Nie mniej istotny był fakt,

Monitor Audio Silver RX 8

29-49 05 2010 monitorAudioRX6 01„Ósemki” to najwyższy model w serii Silver RX. Przeznaczono je dla osób, którym bas RX 6 wyda się za mały albo ich pokój za duży.

Jeżeli o mnie chodzi, wolałbym widzieć w swoim mieszkaniu „szóstki”, ze względu na zgrabniejsze proporcje. RX 8 są naprawdę duże. Przednie ścianki mają taką samą szerokość, ale głębokość skrzyń to inna bajka. Są także trudniejsze w ustawieniu, bo wymagają większej odległości od tylnej ściany. Konstrukcja jest jednak skierowana do osób dysponujących sporymi pomieszczeniami. W 30 m2 basu na pewno nie będzie zbyt dużo, a jeżeli już, to zawsze można skorzystać z zatyczek do bas-refleksów, dołączonych w komplecie. W systemach kina domowego w ogóle nie należy się zastanawiać nad tym problemem, bo za reprodukcję niskich tonów w głównej mierze będzie odpowiadał subwoofer z 12-calową membraną.

Spendor SP2/3R

64-71 02 2010 01Klasyczna linia Spendora obejmuje pięć modeli monitorów przeznaczonych do zastosowań studyjnych i domowych. Wszystkie bazują na opracowaniach BBC, która jeszcze w latach 60. XX wieku finansowała bezprecedensowy na skalę światową program badań nad materiałami i zestawami głośnikowymi mającymi zapewnić wysoką wierność reprodukcji dźwięku. Założyciel Spendora – Spencer Hughes – brał w nim czynny udział, aż w 1969 roku zdecydował się odejść na swoje.

Wiedza i doświadczenie zdobyte dzięki BBC okazały się bezcenne. Oczywiście przez lata poszczególne koncepcje ewoluowały, a stare przepisy realizowano wykorzystując nowe, coraz doskonalsze składniki.

Audio Physic Tempo VI

124128 2015 05 05
Za jedyną wpadkę można uznać Virgo III. Kiedy dostałem te kolumny do testu, pomyślałem, że już wkrótce po kolejnej firmie pozostanie jedynie wspomnienie dawnej świetności. Na szczęście kolejne wersje odwróciły niepokojącą tendencję. Virgo w piątym wcieleniu okazały się warte oczekiwania.

Do tego stopnia, że uznałem je nawet za ciekawsze od Avanti, co jednak mogło wynikać z faktu, że mój pokój trudno zaliczyć do obszernych salonów, a właśnie w takich droższy model powinien pracować. Cieszyłem się Virgo niezbyt długo, ponieważ kolumny, o których teraz przeczytacie, zburzyły mój wewnętrzny spokój. Przerzucając od góry do dołu płytotekę, stopniowo pozbywałem się wątpliwości.

Acoustic Energy Aegis Evo-1

aegisevo1
Aegis I to jeden z kultowych monitorów. Seria Aegis była już nie raz udoskonalana, a obecnie mamy do czynienia z kolejnym wcieleniem. EvoI to najmniejszy głośnik w linii, nie licząc Compactów, które przeznaczono do linii surroundów w kinie.


 Skoro już o nim mowa, linię uzupełnia Evo Centre, zbudowany na takich samych przetwornikach jak I oraz EvoSub — zasilany I50 W wzmacniaczem. Evo3 to z kolei spore kolumny podłogowe, wyposażone w jeszcze jeden, tym razem 16cm głośnik basowy. Seria jest, jak widać, krótka, ale da się z niej stworzyć 4 zgrabne systemiki A/V. I to tyle o kinie, bo Evo1 to rasowy monitor, do odsłuchu stereofonicznego.