HFM

artykulylista3

 

MBL 101 E MKII - Nagroda roku 2016

image 518

Untitled-1

Wśród kolumn, które są marzeniem niemal każdego audiofila, można znaleźć Nautilusy Bowersa, Everesty JBL-a, największe Wilsony czy Focale. Wszystkie, poza astronomiczną ceną, odznaczają się niecodzienną formą oraz gabarytami, jednak nawet w kosmicznych Duevelach Sirius czy megatubach Avantgarde’a pracują głośniki dynamiczne. Testowane dziś MBL-e 101 E MKII różnią się od powyższych konstrukcji oraz wszystkich innych na świecie. Przy najbardziej ekstrawaganckich zestawach wyglądają jak rakieta kosmiczna przy siewniku, bo też prawdopodobnie pochodzą z innej planety.




Wszystko zaczęło się w latach 70. XX wieku. Wtedy to Wolfgang Meletzky, przyszły założyciel MBL-a, zauważył, że bez względu na klasę i cenę kolumn używanych w domowych systemach hi-fi panorama stereofoniczna różni się istotnie od tej z sal koncertowych. Na niekorzyść, niestety. Po skierowaniu głośników w stronę słuchacza dźwięk jest zogniskowany w polu o szerokości kilkudziesięciu centymetrów, a scena w niewielkim tylko stopniu odzwierciedla akustykę sali.

 

Krüger&Matz Passion 2.0

14 17 HIFI 2 16 001
Dobra nazwa to połowa sukcesu. Można firmę nazwać Cośtam Audio, Tech albo Electronic i zginąć w tłumie miliona podobnych. Można też nazwać Krüger&Matz i wyobraźnia od razu odpowiada bardziej dystyngowane towarzystwo.


Pomimo obcobrzmiącej nazwy Krüger&Matz ma czysto polskie pochodzenie. Jej założyciel, Zbigniew Leszek, przygodę z kapitalizmem zaczynał u progu lat 90. XX wieku, gdy rzucił pracę na państwowej posadce i wysłużonym maluchem zaczął przywozić z Czech układy scalone do telewizyjnych dekoderów PAL-SECAM. Wkrótce „kaszlaka” zamienił na ładę, co umocniło go w słuszności życiowego wyboru.


Sound Project Nina

mag1821012016 001
Jedyne skojarzenie, jakie miałam z hasłem „Nina” to Nina Ricci. Konkretnie jej perfumy „Nina” w cudownym różowym flakonie w kształcie jabłka. W internecie znalazłam tak opisujące je zdanie: „Ich romantyczne i swawolne nuty zwiodą Cię na pokuszenie!”.


Zapewne powyższe może się nie spotkać ze zrozumieniem, bo przecież miało być o kolumnach, ale skojarzenie okazało się nie aż tak irracjonalne, jak mogłoby się wydawać…



Spendor A6R - Wyróżnienie 2016

image 392

wyróżnienie

Spendor to symbol brytyjskiej tradycji hi-fi. Synonim dźwięku studyjnego. Kojarzony z monitorami, z których każdy buduje oddzielną legendę. I pomimo prestiżu marki oferujący produkty, które nie szokują wysoką ceną. Bo przecież muzyka ma być dla ludzi.



Ciekawą cechą katalogu Spendora jest jego specyficzny podział. Zazwyczaj producenci projektują kilka linii, które reprezentują różne półki cenowe. Spendor aktualnie wydzielił trzy serie, które w cenniku układają się mniej więcej równoległe, natomiast różnią się charakterem, przeznaczeniem i wzornictwem.

 

Golden Ear Triton Five - Wyróżnienie 2016

3235112015 002

wyróżnienie

Marka Golden Ear pojawiła się w 2010 roku – w samym środku światowego kryzysu gospodarczego. Można to uznać za posunięcie ryzykowne, zwłaszcza że mówimy o wybrednym rynku amerykańskim. O tym, że nie ma mowy o samobójstwie, świadczą nazwiska inicjatorów całego przedsięwzięcia. Sandy Gross i Don Givogue wnieśli do firmy 40 lat doświadczenia zdobytego w Polk Audio i Definitive Technology. Rekomendacje niczego sobie.

Znaczeń słowa „tryton” jest kilka, lecz mało komu kojarzy się ono z dźwiękiem.




 

Graham LS 5/9 - Nagroda roku 2016

graham042015 08

Untitled-1

Przysłowie mówi, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. A jak wiadomo, przysłowia są mądrością narodu.


W dzisiejszym świecie coraz mniejsze znaczenie mają „prawdy” wygłaszane przez ekonomistów, analityków i innych „-tyków”. Kolejne „nowoczesne” idee padają jedna po drugiej, a życie samo weryfikuje wartości. „Postęp” wprawdzie nadal jest wspierany przez systematycznie wpajaną nam „poprawność”, ale im mocniej wdziera się w codzienność, tym głębsza staje się tęsknota za tradycją i naturalnym porządkiem rzeczy.