HFM

artykulylista3

 

Xavian XN Piccola

42-45 04 2012 01Xavian często gości na naszych łamach, więc stałym czytelnikom nie trzeba go przedstawiać. Przypomnę tylko, że 16 lat temu firmę założył z Pradze Roberto Barletta, rodowity Włoch, który trafił nad Wełtawę za głosem serca. Stąd też silne italskie naleciałości wzornicze oraz nazewnicze.

Obecnie manufaktura Barletty mieści się w niepozornym budynku na przedmieściach Kladna, malowniczego miasteczka oddalonego 25 km od stolicy Czech. Określenie „manufaktura” jest w pełni uzasadnione, bowiem razem z założycielem pracuje tam „aż” osiem osób. Wszystkie kolumny Xaviana powstają tak, jakby okolicę ominęła rewolucja przemysłowa, a narzędzia używane do ich budowy są w zasięgu każdego majsterkowicza parającego się zbijaniem karmników dla ptaków. Nawet najtańsze modele wytwarza się ręcznie, a pojęcie „taśma produkcyjna” wydaje się kompletnie abstrakcyjne.
Obecnie w katalogu Xaviana można znaleźć kilkanaście modeli monitorów i podłogówek, zgrupowanych w czterech seriach. Niemało, jeśli wziąć pod uwagę moce przerobowe ekipy z Kladna. Potencjalnych nabywców nie odstrasza nawet fakt, że nieraz muszą czekać na wymarzone głośniki kilka tygodni.

Dynaudio Focus 160

34-37 04 2012 01Premiera nowej serii Focus odbyła się na wystawie High End Monachium 2011. Niedługo potem kolumny trafiły do sprzedaży.

 

Dynaudio Focus zawiera trzy modele podłogowe, głośnik centralny oraz monitor, który występuje w wersji aktywnej (Focus 110 A) oraz pasywnej (Focus 160). Dziś zajmiemy się tym ostatnim.

Taga Harmony Platinum v.2 F-60

30-33 04 2012 01Utytułowani producenci sprzętu hi-fi z jednej strony narzekają na zalew tanich produktów z Chin, a z drugiej często sami przenoszą tam fabryki lub przynajmniej zamawiają podzespoły. Rosnące ceny urządzeń z rodowodem stworzyły w segmencie budżetowym lukę, w której chińskie firmy szybko się zadomowiły. Na oficjalnej stronie internetowej przeczytamy, że Taga została założona przez europejskich przedsiębiorców i miłośników dobrego brzmienia, mających duże doświadczenie na rynku hi-fi. Widnieje tam flaga z dwunastoma gwiazdkami i napis „The brand from European Union”.

 

Firma przekonuje o swoich audiofilskich korzeniach, ale nie wiadomo po co. Wszyscy wiedzą, że to nie marka pokroju B&W czy JBL-a, więc klientom nie robi różnicy, czy nazywa się Taga, czy Lady Gaga.

Spendor SA1

28-31 05 2012 01Jeżeli macie ochotę na podróż w czasie, po raz kolejny polecam książkę H.G. Wellsa, bo wehikułu na razie nie wymyślono. Problem w tym, że bohatera interesowała przyszłość. Osoby z zacięciem paleontologicznym lub archeologicznym mogą się uzbroić w łopatę, pędzelek i poszukać skamielin. Niewykluczone, że przy okazji wykopią też jakiegoś Spendora.

 

Firma działa już od 40 lat i zrobiła wiele dobrego dla rynku hi-fi. Pod egidą BBC Spencer i Doroty Hughes kultywowali wzór tradycyjnego, brytyjskiego monitora.

Monitor Audio Radius HD

14-16 05 2012 01Niewiele firm kolumnowych ma ofertę szerszą od Monitor Audio. Niewiele też z równą uwagą traktuje modele flagowe i niedrogie zestawy dla masowego odbiorcy. Serią Radius HD Monitor Audio pokazuje, że jeśli się chce, to można.

W jej skład wchodzą dwa minimonitory, kolumna podłogowa, para subwooferów i aż trzy głośniki centralne, które po ustawieniu w pionie mogą pełnić rolę frontów. Stadko uzupełnia długi głośnik, mieszczący w sobie oba kanały przednie i dialogowy. Zestaw wybrany do recenzji jest tylko jednym z kilkunastu wariantów.

Ascendo C8 Renaissance

Mag 18-21 06 2012 01Z kolumnami Ascendo zetknąłem się wcześniej przy okazji testu wzmacniacza Soulution. Ze względu na masę urządzenia byliśmy zmuszeni zorganizować odsłuch u dystrybutora i właśnie tam modułowe konstrukcje Ascendo okazały się optymalną parą dla szwajcarskiej elektroniki. Przy tej okazji wpadły mi w oko mniejsze skrzynki – przystępniejsze cenowo C8. Wydały mi się prześliczne, a ponieważ ich większy brat zagrał pięknie, bez wahania zakontraktowałem je do kolejnej recenzji.

Ascendo konstruuje kolumny skomplikowane i zwykle duże. Jakość wykończenia stoi na najwyższym poziomie i może zawstydzić producentów, którzy uważają, że płacić należy tylko za dźwięk (w związku z czym wypuszczają toporne graty, często wyceniane równie wysoko co Ascendo). Jak na możliwości niemieckiego producenta, C8 wyglądają skromnie. Żadnych nadbudówek, żadnych chromów.