HFM

artykulylista3

 

Usher 5.0 seria V

24-27 03 2012 01Usher powstał w tym samym roku co Monitor Audio. Podobnie jak w przypadku angielskiego rówieśnika, jego początki były więcej niż skromne. Założycielowi firmy, panu Lien-Shui Tsai, w ciągu dwóch lat udało się przekształcić punkt napraw sprzętu hi-fi w jedną z najnowocześniejszych fabryk sprzętu grającego na Tajwanie. Przez cztery dekady działalności Usher zyskał opinię specjalisty od zespołów głośnikowych, choć tajwańska elektronika także cieszy się uznaniem wymagających odbiorców.

Obecnie w katalogu Ushera można znaleźć kilkanaście modeli kolumn reprezentujących szerokie spektrum cenowe. Na dole cennika znajdziemy klasyczne w budowie serie S oraz V, wyżej natomiast pysznią się wysmakowane wzorniczo modele nawiązujące do włoskich mistrzów hi-endu, z cenami burzącymi mit o dalekowschodniej taniosze.

Gato Audio FM-2

60-66 04 2012 01Niektóre postaci świata hi-fi kojarzymy tylko z jedną marką. Ken Ishiwata, EveAnna Manley czy Neil Patel większość życia poświęcili rozwijaniu własnych koncepcji pod tym samym szyldem. Nie trzeba się jednak trzymać tego schematu. Poul Rossing budzi natychmiastowe skojarzenie z marką Avance, ale to już od dawna nieaktualne.

 

Duńskie kolumny cieszyły się w Polsce ogromną popularnością. Najpierw budżetowe Omegi, a potem nieco droższe Dany otrzymywały wysokie noty w testach i znikały ze sklepów niczym świeże bułeczki. Kto dziś decyduje się je sprzedać, nie musi długo czekać na chętnego.
Rossing postanowił wskoczyć wyżej i przywrócił do życia ledwo dyszącego wówczas Gamuta,

Vandersteen 2 Ce Signature II

54-59 04 2012 01Richard Vandersteen realizuje swoją koncepcję budowy kolumn od 1977 roku. Oryginalna konstrukcja pozostała od tamtego czasu bez większych zmian. Katalog jest wąski i skonstruowany tak, że z wyborem modelu nikt nie powinien mieć problemu. O ile oczywiście odpowiada mu estetyka amerykańskiej firmy.

Od ponad 30 lat Vandersteeny wyglądają tak samo. To szerokie, przyciężkie prostokąty, obrócone do słuchacza szerszą ścianką. Są stosunkowo płytkie, więc w pierwszej chwili można pomyśleć, że to promienniki dipolowe.

Xavian XN Piccola

42-45 04 2012 01Xavian często gości na naszych łamach, więc stałym czytelnikom nie trzeba go przedstawiać. Przypomnę tylko, że 16 lat temu firmę założył z Pradze Roberto Barletta, rodowity Włoch, który trafił nad Wełtawę za głosem serca. Stąd też silne italskie naleciałości wzornicze oraz nazewnicze.

Obecnie manufaktura Barletty mieści się w niepozornym budynku na przedmieściach Kladna, malowniczego miasteczka oddalonego 25 km od stolicy Czech. Określenie „manufaktura” jest w pełni uzasadnione, bowiem razem z założycielem pracuje tam „aż” osiem osób. Wszystkie kolumny Xaviana powstają tak, jakby okolicę ominęła rewolucja przemysłowa, a narzędzia używane do ich budowy są w zasięgu każdego majsterkowicza parającego się zbijaniem karmników dla ptaków. Nawet najtańsze modele wytwarza się ręcznie, a pojęcie „taśma produkcyjna” wydaje się kompletnie abstrakcyjne.
Obecnie w katalogu Xaviana można znaleźć kilkanaście modeli monitorów i podłogówek, zgrupowanych w czterech seriach. Niemało, jeśli wziąć pod uwagę moce przerobowe ekipy z Kladna. Potencjalnych nabywców nie odstrasza nawet fakt, że nieraz muszą czekać na wymarzone głośniki kilka tygodni.

Dynaudio Focus 160

34-37 04 2012 01Premiera nowej serii Focus odbyła się na wystawie High End Monachium 2011. Niedługo potem kolumny trafiły do sprzedaży.

 

Dynaudio Focus zawiera trzy modele podłogowe, głośnik centralny oraz monitor, który występuje w wersji aktywnej (Focus 110 A) oraz pasywnej (Focus 160). Dziś zajmiemy się tym ostatnim.

Taga Harmony Platinum v.2 F-60

30-33 04 2012 01Utytułowani producenci sprzętu hi-fi z jednej strony narzekają na zalew tanich produktów z Chin, a z drugiej często sami przenoszą tam fabryki lub przynajmniej zamawiają podzespoły. Rosnące ceny urządzeń z rodowodem stworzyły w segmencie budżetowym lukę, w której chińskie firmy szybko się zadomowiły. Na oficjalnej stronie internetowej przeczytamy, że Taga została założona przez europejskich przedsiębiorców i miłośników dobrego brzmienia, mających duże doświadczenie na rynku hi-fi. Widnieje tam flaga z dwunastoma gwiazdkami i napis „The brand from European Union”.

 

Firma przekonuje o swoich audiofilskich korzeniach, ale nie wiadomo po co. Wszyscy wiedzą, że to nie marka pokroju B&W czy JBL-a, więc klientom nie robi różnicy, czy nazywa się Taga, czy Lady Gaga.