Historia Kudosa rozpoczęła się w 1991 roku. Skromny katalog zawierał udane podstawki pod monitory. W 2006 roku Derek Gilligan wprowadził firmę do grona producentów zespołów głośnikowych.
Filozofia przyświecająca konstruktorom Kudosa nie zaskoczy nikogo. Wyprodukować kolumny, grające jak najlepiej w danym zakresie cenowym i dające możliwie największą radość ze słuchania – to bez wątpienia motto większości wytwórni. O jakości brytyjskich zestawów ma decydować połączenie prostego i eleganckiego wyglądu z rzetelnym podejściem inżynierskim oraz wykorzystaniem bardzo dobrych komponentów.
Focal Electra 1008 Be II
- Kategoria: Kolumny
Jeszcze kilka lat temu high-endowe zestawy na podstawkę były zarezerwowane dla prawdziwych pasjonatów tego typu konstrukcji. Wydając kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych, audiofile oczekiwali potężnych skrzynek, którymi można by się pochwalić przed gośćmi. Focal chadzał jednak własnymi ścieżkami i nawet w referencyjnej linii Utopia oferował monitory kosztujące równowartość miejskiego auta.
Obecnie coraz liczniejsze podstawkowe konstrukcje zdobywają szczyty cenników (Magico, TAD, Reimyo), więc monitory za 16 tysięcy przestają bulwersować. Ewenementem natomiast jest fakt, że opisywane dziś Electry 1008 Be II są obecne w katalogu Focala od 2010 roku. W dodatku jest to ich druga odsłona, nieznacznie ulepszona w porównaniu z pierwotnym modelem, co odsuwa pojawienie się nowych „tysiąc ósemek” o kolejnych kilka lat.
Albedo HL 2.2
- Kategoria: Kolumny
Anglojęzyczny skrót WAF potrafi rozszyfrować niemal każdy audiofil. Chodzi oczywiście o Wife Acceptance Factor, czyli w wolnym tłumaczeniu: o poziom akceptacji żony (w domyśle – dla naszego ukochanego sprzętu).
WAF jest u nas traktowany z przymrużeniem oka, jednak w zachodniej prasie autorzy recenzji podchodzą do tego „parametru” z szacunkiem, podszytym niekiedy zabobonną bojaźnią. Jeszcze poważniej potraktowali sprawę projektanci Albedo, tworząc kolumny, które wprawią w zachwyt nie tylko nasze małżonki, ale także kochanki, kuzynki, utrzymanki, a co najważniejsze – również nas samych.
Graham Audio LS5/9
- Kategoria: Kolumny
BBC to klasa sama w sobie, ale także jedna z lepszych rekomendacji, jaką mogą uzyskać zespoły głośnikowe. Jeśli na pudełku znajdziemy te trzy litery, możemy być pewni, że zawartość będzie zdecydowanie nietuzinkowa.
Do znanych firm, takich jak: Spendor, Harbeth, KEF, Rogers, Audiomaster, Chartwell, RAM, Goodmans czy Stirling Broadcast, od lat produkujących głośniki licencjonowane przez BBC, dołączyło ostatnio Graham Audio. Jego LS5/9 stanowi replikę konstrukcji sprzed 30 lat. Jako że nie ma obecnie możliwości zbudowania identycznego głośnika, już choćby z powodu wycofania produkcji przetwornika średnio-niskotonowego, Graham postanowił opracować monitor możliwie najbardziej zbliżony do pierwowzoru.
Spendor SP1/2R2
- Kategoria: Kolumny
Spendor to połączenie dziedzictwa profesjonalnego i audiofilskiego. Z dowolnej strony patrząc, jest to firma-potęga, która na pewno nie pozostawia nikogo obojętnym. Przynajmniej nikogo, kto zna się na rzeczy.
W naszym niedoskonałym świecie niedoskonałego hi-fi nie ma wielu marek, które tak dobrze godzą oba światy. Owszem, linia klasyczna, do której należy recenzowany dziś model SP1/2R2, to zestawy pasywne, czyli – według współczesnych kryteriów – nie mające wiele wspólnego ze sprzętem profesjonalnym. Byłaby to jednak powierzchowna krytyka. W końcu Spendory powstały w latach, kiedy monitory studyjne były pasywne.
Usher Dancer Mini Two DMD
- Kategoria: Kolumny
W wakacyjnym wydaniu „Hi-Fi i Muzyki” chwaliłem monitory Ushera. Tym razem przyszło mi poznać flagowy model z serii Dancer. Nie obejdzie się więc bez porównań.
O ile w przypadku kolumn podstawkowych określenie „mini” można jakoś przełknąć, to za każdym razem, gdy patrzę na Mini Two, uśmiecham się. To przecież słusznych rozmiarów i masy podłogówki.