HFM

artykulylista3

 

Boenicke W8

3041102016 007
Wiele osób uważa, że w segmencie kolumn głośnikowych od dekad nie dzieje się nic nowego. Producenci w kółko wykorzystują te same technologie, tworząc wariacje na znany temat, a jedyne innowacje dotyczą materiałów na membrany.


Jest w tym trochę racji, ale od czasu do czasu pojawiają się wizjonerzy, którzy starają się spojrzeć na problem, odchodząc od stereotypów. Idą własną drogą, nie tylko po to, aby się odróżniać od konkurencji. Sven Boenicke wie, co robi, a o jego głośnikach mówi się dużo i dobrze. Trudno, żeby było inaczej. Wystarczy odwiedzić dowolną prezentację, by już po kilku sekundach wiedzieć, że „coś się dzieje”.


 


Czytaj więcej...

Dynaudio DM 2/7

2225102016 002
Aktualny katalog Dynaudio składa się z siedmiu podstawowych serii, nie licząc produktów aktywnych, bezprzewodowych, montażowych i samochodowych, których jest całe mnóstwo. Na samym dole w hierarchii sprzętu hi-fi mamy linię DM, tworzoną przez dwa monitory, jedną podłogówkę oraz głośnik centralny.

DM 2/7 to większy monitor, zatem przed nami jeden z najbardziej budżetowych zestawów stereo duńskiego giganta.


 


Czytaj więcej...

MBL 101 E MKII

image 518Wśród kolumn, które są marzeniem niemal każdego audiofila, można znaleźć Nautilusy Bowersa, Everesty JBL-a, największe Wilsony czy Focale. Wszystkie, poza astronomiczną ceną, odznaczają się niecodzienną formą oraz gabarytami, jednak nawet w kosmicznych Duevelach Sirius czy megatubach Avantgarde’a pracują głośniki dynamiczne. Testowane dziś MBL-e 101 E MKII różnią się od powyższych konstrukcji oraz wszystkich innych na świecie. Przy najbardziej ekstrawaganckich zestawach wyglądają jak rakieta kosmiczna przy siewniku, bo też prawdopodobnie pochodzą z innej planety.




Wszystko zaczęło się w latach 70. XX wieku. Wtedy to Wolfgang Meletzky, przyszły założyciel MBL-a, zauważył, że bez względu na klasę i cenę kolumn używanych w domowych systemach hi-fi panorama stereofoniczna różni się istotnie od tej z sal koncertowych. Na niekorzyść, niestety. Po skierowaniu głośników w stronę słuchacza dźwięk jest zogniskowany w polu o szerokości kilkudziesięciu centymetrów, a scena w niewielkim tylko stopniu odzwierciedla akustykę sali.

Czytaj więcej...

Focal Diablo Utopia

hfm11 9007
Focal Utopia to jedna z najsłynniejszych serii kolumn głośnikowych ostatnich dwóch dekad. Pojawiła się w 1995 roku, a jej rewolucyjność symbolizowało wprowadzenie kanapkowej membrany „W” w głośnikach średnio- i niskotonowych.


Siedem lat później Utopię gruntownie odnowiono. Tym razem głównym bohaterem został berylowy tweeter.Obecnie (a w zasadzie już od 2008 roku) Focal oferuje trzecią generację swej flagowej linii. Sprawdzone wcześniej technologie wzbogacono o kolejny przełom: w przetwornikach basowych, zamiast tradycyjnego układu magnetycznego, zastosowano elektromagnes. Tym razem jednak kluczowy wynalazek, oznaczany jako EM, znalazł się jedynie w dwóch najwyższych modelach Utopii oraz w subwooferze. Elektromagnes wspomaga tylko membrany o średnicy 40 cm (Grande Utopia) i 33 cm (Stella i Sub). Mniejsze podłogówki (patrząc od góry: Maestro i Scala V2) mają już „zwykłe” woofery. Nie mówiąc o pozostałych członkach elitarnej grupy: głośniku centralnym Viva i recenzowanych dziś monitorach Diablo.

Czytaj więcej...

RLS Callisto IV

Mag 04-07 03 2013 01Na Audio Show 2012 RLS zaprezentował czwartą już wersję monitora Callisto. Producent nie ma łatwego życia z tą linią głośników, ale dokłada wszelkich starań, aby zachować w katalogu tę udaną miniaturkę.

Powodem kolejnych modyfikacji był przetwornik średnio-niskotonowy. Problem polegał na tym, że RLS zawsze sięga po głośniki, które dziwnym trafem w niedługim czasie wychodzą z produkcji. W takiej sytuacji konieczne staje się znalezienie następcy, a co za tym idzie – zaprojektowanie nowego modelu. Tak się stało w przypadku Callisto III. Nie inaczej jest też z recenzowanymi dzisiaj Callisto IV.

Czytaj więcej...

Avalon Transcendent

54-59 02 2012 01Transcendent pojawił się w katalogu Avalona w 2011 roku. Fakt warty odnotowania o tyle, że amerykańska wytwórnia nie zasypuje rynku nowościami. Katalog również wygląda skromnie, szczególnie jak na firmę działającą od 1988 roku. Obejmuje głównie zestawy głośnikowe kierowane do zamożnych odbiorców indywidualnych. Znajdziemy w nim, co prawda, monitor do studiów nagraniowych i do miksu, ale prawdziwą sławę Avalon zawdzięcza modelom domowym. Wszystkie kolumny projektuje Neil Patel. Siedziba firmy mieści się w Boulder, w stanie Kolorado.

 

Transcendent to zgrabna, choć głęboka podłogówka o charakterystycznym dla amerykańskiej wytwórni kształcie przedniej ścianki. Jej płaszczyzna nie jest jednolita, ale pościnana z boków i od góry, dzięki czemu wygląda niecodziennie i sprawia, że Avalony wyróżniają się wśród innych kolumn.

Czytaj więcej...