HFM

artykulylista3

 

Accuphase A-200

70-74 11 2012 0140. rocznicę urodzin Accuphase uczcił monoblokami A-200. To najnowsza propozycja wzmacniacza mocy do systemu referencyjnego, w skład którego wchodzą jeszcze dzielony odtwarzacz DP-900/DC-901 oraz przedwzmacniacz liniowy C-3800 (recenzja: „HFiM 9/2012”).

Budowa
Accuphase A-200 to duże rasowe monobloki. Każdy ma wielkość, stojącej niżej w hierarchii, stereofonicznej końcówki A-65 („HFiM 9/2012”). Przednią ściankę wykonano z grubego płata aluminium w firmowym złotym kolorze. Dużą część jej powierzchni zakrywa płytka z przydymionego akrylu, pod którą znalazły się wyświetlacze.
Czerwona matryca informuje o rzeczywistej mocy oddawanej przez monoblok. Poniżej znajduje się belka LED-ów wskazujących poziom sygnału w dB, przy czym 0 dB oznacza 100 W/8 Ω. Nad wskaźnikami widnieje podświetlane na zielono logo producenta. Po jego obu stronach umieszczono niewielkie czerwone diody informujące o ustawieniu wyświetlacza (czas wyświetlania mocy maksymalnej: 1 sekunda lub trwały) oraz wybranym rodzaju wejścia (RCA lub XLR).

Ayre MX-R

58-64 10 2012 01Charles Hansen jest z wykształcenia fizykiem, a z zamiłowania elektronikiem. Karierę rozpoczął jako współzałożyciel Avalona, dla którego zaprojektował kilka historycznych konstrukcji. Pierwszy produkt Avalona – Ascent – w tamtych czasach, czyli na samym początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku, kosztował niebotyczne 15 tys. dolarów. Drugi model – Eclipse – udało się wycenić prawie trzykrotnie taniej. Hansen zdał sobie sprawę, że chciałby robić również relatywnie przystępną cenowo elektronikę. Pojęcie „relatywnie przystępną” należy jednak rozumieć po amerykańsku.

Audio Research VS115

88-92 01 2010 01Audio Research to absolutny klasyk lampowego wzmacniania. Na łamach „HFiM” przyglądamy się tej firmie w logicznej kolejności: zaczynając od źródła (CD5), poprzez przedwzmacniacz (LS26), by teraz dojść do wzmacniacza mocy.

Tamte stanowiły dopiero przedsmak dzisiejszych emocji. Nie ulega bowiem wątpliwości, że właśnie końcówki stanowią największą dumę amerykańskiego producenta.

Cary Audio Design CAD 805 Anniversary Edition

40-46 09 2010 01Na okładce „Sterophile’a” ze stycznia 1994 roku znalazło się zdjęcie lampowych monobloków Cary CAD 805 oraz tranzystorowej stereofonicznej końcówki mocy Krell KSA-300S. Prowokacyjną zapowiedź znajdujących się w środku testów wymyślił redaktor naczelny, John Atkinson, a jej tytuł wszedł na stałe do kanonu high-endowych bon motów: „Jeśli któryś z tych wzmacniaczy ma RACJĘ. to drugi musi się MYLIĆ”.

Tak się zaczęła legenda ówczesnej nowości – monobloków Cary Audio Design CAD 805.

VTL ST-150

Mag 08-11 12 2011 01Historia VTL-a sięga początku lat 80. XX wieku. Firma ma korzenie w Południowej Afryce, gdzie działała na rynku studyjnym.

Pierwszy wzmacniacz dla segmentu konsumenckiego w Europie powstał w Wielkiej Brytanii w roku 1983. Zaprojektował go David Manley. W roku 1986 konstrukcję zaprezentowano na wystawie w Chicago, gdzie spotkała się z ciepłym przyjęciem. W tym samym roku zapadła decyzja o przeniesieniu działalności do USA, zaś w 1987 z pierwotnej lokalizacji w Providence (Rhode Island) VTL przeprowadził się do Chino w Kalifornii. Przedsięwzięcie prowadzili wspólnie David Manley wraz z synem Lukiem.
Na początku roku 1993 drogi ojca i syna się rozeszły. David działał pod szyldem Manley; Luke pozostał przy VTL-u. Wszystkie produkty Vacuum Tube Logic bazują na technologii lampowej.

Audio Research Reference 150

ARStereofoniczny wzmacniacz mocy Reference 150 wszedł do sprzedaży w roku 2011 i zastąpił w ofercie Audio Researcha produkowany od 2006 roku model Reference 110. Cykl pięcioletni jest typowy dla amerykańskiej wytwórni i choć zdarzają się wyjątki, w przypadku drogich urządzeń obowiązuje jako reguła.

Seria Reference składa się obecnie z odtwarzacza CD8, przedwzmacniacza liniowego 5SE, korekcyjnego 2SE, recenzowanej dziś końcówki 150 oraz dwóch typów monobloków – 250 i monstrualnych 750.