HFM

artykulylista3

 

Arcam AVR600

26-31 11 2012 01Nie ma chyba na Ziemi mężczyzny, który nie słyszałby o Porsche 911. Powstała w 1963 roku konstrukcja jest produkowana do dziś, choć przez blisko pół wieku poddawano ją licznym modyfikacjom.

Pierwsze egzemplarze dysponowały mocą 130 koni wyciskanych z 2-litrowego silnika, natomiast wersja Turbo S z 2012 roku ma 3800 cm sześciennych pojemności i 530 koni. Od swego praszczura różni się niemal wszystkim, jednak posiadacze obu aut będą mieli rację mówiąc, że jeżdżą „dziewięćsetjedenastką”. W świecie amplitunerów AV takim Porsche 911 jest AVR600.

Arcam FMJ AVR360

26-29 09 2012 01Arcama nie bez powodu zalicza się do współtwórców brytyjskiego hi-fi. Wprawdzie jako jeden z pierwszych nawiązał romans z kinem domowym, a obecnie produkuje głównie w Chinach, ale audiofilska renoma pozostała.

Dlatego bez zbytnich ceregieli firma może się cenić na poziomie, do którego japońscy giganci elektroniki zbliżają się rzadko. Najnowszy wielokanałowy AVR360 jest tego doskonałą ilustracją.
Choć to najniższy spośród amplitunerów AV, decydenci z Waterbeach zawinszowali sobie za niego cenę zbliżoną do flagowych modeli dalekowschodniej konkurencji. Kierowany wrodzoną nieufnością zastawiam się jednak, czy aby szefowie Arcama nie odcinają kuponów od chwalebnej przeszłości?

Marantz SR7005

28-31 10 2010 01Kiedy się dowiedziałem, że przyjdzie mi przetestować nowego flagowca Marantza, spodziewałem się kolejnej kobyły najeżonej manipulatorami. Zdziwiłem się, gdy uwolniwszy przesyłkę z pudeł i styropianów, zobaczyłem potężny wzmacniacz stereo z serii Premium. Tylko tylna ścianka wyglądała inaczej.

Budowa
Powiedzieć, że SR7005 wygląda okazale, to jak nazwać maybacha niezłą furą. Okręt flagowy Marantza jest majestatyczny, wielki, a przy tym elegancki.

Yamaha RX-V667

20-22 10 2010 01Niedawno Yamaha odświeżyła ofertę amplitunerów i, według notorycznych sceptyków, jedyna zmiana, jaką dało się zauważyć gołym okiem, dotyczy koloru wyświetlaczy. Po włączeniu urządzenia, zamiast tradycyjnego bursztynu, ujrzymy banalne bladoniebieskie literki, upodabniające amplituner spod znaku trzech kamertonów do konkurentów. Na szczęście inwencja ekipy badawczo-rozwojowej na tym się nie wyczerpała.

 

Budowa
Zmiany zaszły także w stylistyce przednich paneli. Fronty zostały podzielone na dwie części, z których górną szczelnie zasłania plaster ciemnego akrylu. W jego obrębie, prócz wyświetlacza, znalazło się kilka przycisków, główny włącznik sieciowy, przycisk aktywujący tryb „Pure Direct” oraz gniazdko do podłączenia mikrofonu kalibracyjnego. Dolną część przedniej ścianki wykonano z plastiku przypominającego szczotkowane aluminium. Jedyne pokrętło na froncie to potencjometr głośności. Na lewo od niego ulokowano m.in. złocone gniazdo słuchawkowe, selektor źródeł oraz cztery duże przyciski opisane jako „Scene”. Dają one bezpośredni dostęp do najczęściej wybieranych źródeł. I o ile front RX-V667 można nazwać ascetycznym, to z tyłu panuje rozpasanie.

Arcam FMJ AV888/P777

24-30 11 2010 01Arcam jest zaliczany do grona współtwórców brytyjskiego hi-fi. Sporo w tym racji, ponieważ pierwsze urządzenia Johna Dawsona brzmiały wyśmienicie, kosztowały grosze i wyglądały tak, jakby je złożono z części znalezionych na wysypisku. No, ale skoro produkuje się sprzęt grający nieopodal Cambridge, uznanego za kolebkę angielskich audiofilów, po prostu nie ma innej możliwości.

Niemal od początku działalności sprzęt Arcama wyróżniał się nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, nierzadko wykraczającymi poza przyjęte kanony. Przykładem modułowa budowa serii Alpha,

Marantz NR1601

50-52 12 2010 01Gadżetomania wśród przedmiotów powszechnego użytku dawno przekroczyła granice absurdu. Przykładem choćby telefony komórkowe. Jeszcze kilka lat temu służyły do rozmów i wysyłania esemesów. Priorytetem była łatwość obsługi oraz niewielkie gabaryty. A teraz?

 

Nabite elektroniką cegły stały się mobilnymi kombajnami masowego rażenia, a ich podstawowa funkcja, czyli dzwonienie, została zepchnięta na bardzo daleki plan.