HFM

artykulylista3

 

Arcam FMJ SR250

2027022017 001Po wielokanałowym szaleństwie z początków XXI wieku przez kilka ostatnich lat obserwujemy regres kina domowego. Sytuacji nie ratuje nawet Dolby Atmos, który, paradoksalnie, unaocznił wszystkie problemy tego segmentu. Kiedy instalacje 5.1 rozrastały się o kolejne głośniki efektowe, zalecane przez niektórych producentów, cała zabawa zaczęła przypominać sztukę dla sztuki.

Swoisty wyścig zbrojeń, polegający na mnożeniu kanałów i dekoderów, w pewnym momencie osiągnął apogeum i przestał interesować klientów oraz czasopisma branżowe, czego w porę nie dostrzegli producenci. Obecnie sektor rozwijają tylko najwytrwalsi oraz dostawcy kina domowego z prawdziwego zdarzenia. Takiego z profesjonalnie zaadaptowaną salą, dużym ekranem i nagłośnieniem z górnej półki.



Yamaha RX-A1030 Aventage

30-32 11 2013 01

Testując niedawno amplituner Yamahy RX-V775 („HFM 9/13”) zastanawiałem się, czy Japończycy dokonali przełomu w dziedzinie odtwarzania plików muzycznych. Nagrania stereofoniczne brzmiały na tyle dobrze, że było to albo dziełem przypadku, albo Yamaha istotnie stworzyła nową jakość wśród urządzeń do kina domowego. By to potwierdzić (lub zanegować), wziąłem na warsztat najnowszą maszynę z serii Aventage.

Budowa
Linię Aventage tworzą raptem trzy modele, a RX-A1030 zajmuje wśród nich najniższą pozycję. Wizualnie nie różni się jednak niczym od najdroższej maszyny koncernu. Zgodnie z najnowszymi trendami RX-A1030 jest wzorem dyskrecji. Na przednim panelu widać tylko pokrętła selektora wejść i potencjometru, a wszelkie guziczki i gniazda schowano pod grubą aluminiową klapką.

Marantz SR5008

26-28 11 2013 01

Marantz należy do producentów sprzętu grającego, którzy z równą starannością traktują segment stereo i kina domowego.
Niekiedy oba obszary wzajemnie się przenikają, czego owocem są najnowsze wielokanałowe amplitunery z serii SR. W jej skład wchodzą trzy maszyny, z których SR5008 zajmuje najniższą pozycję.

Co prawda SR5008 jest urządzeniem do kina domowego, ale pod względem wizualnym nawiązuje do wzmacniaczy stereo z linii Premium. Mamy tu charakterystyczny okrągły wyświetlacz, wygięte do tyłu panele frontowe oraz masywne gałki wybieraka wejść i potencjometru głośności. Wrażenie pokrewieństwa jest tym większe, że facjaty amplitunera nie „zdobią” zwyczajowe symbole dekoderów. Nieliczne przyciski umieszczono w poziomie, a ukryte wśród nich podręczne analogowe wejście AV i gniazdko mikrofonu kalibracyjnego zasłania zatyczka, która idealnie wtapia się w tło.

Harman/Kardon AVR270

18-20 09 2013 01 Amplituner AV zazwyczaj kojarzy się z wielkim pudłem z dziesiątkami gniazd i wodotryskami, z których większość najczęściej bywa zbędna. Faktycznie, modele z poprzedniej dekady idealnie wpisywały się w ten trend, jednak od kilku lat producenci upodabniają wizualnie amplitunery do audiofilskich wzmacniaczy stereo.

Mało tego, w 2010 roku Marantz zaprezentował kilka maszyn wyposażonych tylko w niezbędne funkcje, kładąc nacisk na możliwości brzmieniowe. Kontynuujący tę filozofię Harman/Kardon wprawdzie nie wyrzucił ze swoich urządzeń rzadziej używanych dekoderów, za to poddał je drakońskiej kuracji odchudzającej.

Yamaha RX-V775

14-16 09 2013 01 Japoński koncern Yamaha nie ustaje w wysiłkach, by umilić życie kinomanom, a przy okazji dostarczyć zgryzot konkurencji. Właśnie ukazała się seria budżetowych amplitunerów z końcówką „75” w nazwie. Składa się z pięciu modeli, a recenzowany dziś RX-V775 pełni wśród nich funkcję lidera.

Budowa
Pod względem wizualnym RX-V775 wpisuje się w kanon wielokanałowej maszyny. Całą górną część zasłania pas ciemnego akrylu, za którym ukryto duży, czytelny wyświetlacz. Pod nim dyskretnie pobłyskuje kilka guzików, a z boku znalazł się przycisk aktywujący audiofilski tryb „pure direct”. Dolną część frontu, wykonaną z aluminiowej płyty, ozdabia garść przycisków umożliwiających najważniejsze regulacje oraz dostęp do najczęściej używanych źródeł. I wszystko byłoby piękne, gdyby nie niczym niezasłonięte podręczne wejście AV. Przydatne będzie zwłaszcza złącze USB, ale uroku nie dodaje.

Cambridge Audio Azur 751R

36-38 07 2013 01Cambridge Audio powstało w 1968 roku. Firma szybko wpisała się w kanon brytyjskiego hi-fi. Z taką nazwą nie było jej trudno podbić serca i portfele niezbyt majętnych audiofilów.

Wprawdzie już kilka lat temu produkcję CA ulokowano za Wielkim Murem, ale na szczęście dział konstrukcyjny pozostał w Anglii.