HFM

artykulylista3

 

Marcin Gumiela - Sacred Works

81-83 02 2012 marcinGumiela

Przemysław Kummer (bas)
Piotr Zaporowicz (recytator)
Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej/ Maciej Nałęcz-Niesiołowski
Dux 2011

Interpretacja: k4
Realizacja: k4

Zawsze z zaciekawieniem witamy kolejną płytę wydaną w ramach projektu „Młodzi Kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”. Stypendystą tego programu, promującego wschodzące polskie talenty kompozytorskie, jest m.in. Marcin Gumiela. O ile jego koledzy na swe debiutanckie autorskie albumy z reguły wybierają utwory według klucza obsadowego (muzyka symfoniczna lub kameralna), Gumiela postanowił zaprezentować pewien nurt tematyczny – muzykę sakralną, choć i kryterium obsadowe gra tu rolę – we wszystkich kompozycjach występuje chór. Ciekawa decyzja i zastanawiająco jak na tak młodego twórcę (rocznik 1980) zróżnicowany dorobek w tej dziedzinie.
Kompakt zawiera cztery chóralne pieśni oraz 40-minutowe oratorium „Apokalypsis”, z rozbudowaną obsadą instrumentalno-wokalną. Gumiela sięga do tradycyjnych łacińskich tekstów sakralnych, z jednym wyjątkiem. Jest nim pieśń do wiersza księdza Twardowskiego „Nie jak, ale dlaczego”.
Sacrum jest oprawione przez kompozytora w muzykę podniosłą, pełną powagi, zadumy, cierpienia i grozy. Gumiela nie dostrzegł radosnej ekstazy ofiarnej, opisanej w podwójnym haiku Twardowskiego. Wiara to ciężkie, ciemne współbrzmienia (pięknie realizowane przez białostocki chór), a apokalipsa – tuby dmące forte. Tym bardziej zaskakuje Epilogus dzieła „Apokalypsis” – idylliczny ambient z elementami jazzrockowymi. Ciekawe i na czasie.

Autor: Hanna Milewska
Źródło: HFiM 2/2012

Pobierz ten artykuł jako PDF