HFM

artykulylista3

 

Tomasz Wendt Trio & Atom String Quartet - Behind The Strings

cd032017 015

SJ Records 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

 Debiutancki album młodego saksofonisty ujmuje elegancją i szlifem. Zarazem ukazuje szeroki wachlarz możliwości, tkwiących w rzadko spotykanej formule, tworzonej przez trio jazzowe i kwartet smyczkowy. Każdy temat na tej płycie zapada w świadomość i sprawia, że po „Behind The Strings” chce się sięgać wielokrotnie. Z jednej strony mamy liryczny ton saksofonu w „For D.” oraz refleksyjno- -smutny utwór „Robin”. Z drugiej, wyjątkowo silnie eksponujący możliwości Atom String Quartet temat „At Home”, rozchwiany rytmicznie „Together in Rush” czy wreszcie pełne energii, żywiołowe i dynamiczne „The Night” i „One Brother, One Sister”, ozdobione brawurowo zagranymi partiami skrzypiec. Tomasz Wendt swym debiutanckim albumem utwierdza nas w przekonaniu, że wszelkie obawy o przyszłość polskiego jazzu wydają się nie na miejscu. „Behind The Strings” to płyta o potencjale, z jakim od dawna już nie mieliśmy do czynienia w przypadku debiutu fonograficznego. Użycie sformułowania: „przyszłość polskiego jazzu” wydaje się sztampowe, jednak w tym przypadku nic innego nie przychodzi mi do głowy. Oby 26-letni muzyk udźwignął w przyszłości ciężar tak wyjątkowego albumu.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Takeshi Asai - French Trio Vol. 3

cd032017 017

De Trois Cites 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

Mieszkający i tworzący od kilkunastu lat w Nowym Jorku japoński pianista i kompozytor Takeshi Asai zyskał uznanie zarówno w USA, jak i Europie oraz Azji. Jako wszechstronny artysta, poza jazzem tworzy muzykę filmową i teatralną oraz projekty multimedialne. „French Trio Vol. 3” to jego trzeci album nagrany we Francji z tamtejszymi muzykami: kontrabasistą Pascalem Combeau i perkusistą Maximem Legrandem. Poza nowymi autorskimi kompozycjami znajdziemy tam również ciekawą wersję tematu „Nardis” Milesa Davisa. Muzycy mają za sobą kilkuletnią współpracę, obfitującą w liczne koncerty i sesje. Prezentują się jako sprawdzony i dobrany skład, a każdy z tematów na płycie to prawdziwa perła. French Trio zachowuje się jak jeden organizm, scalający w sobie osobowość każdego z muzyków. Perfekcji instrumentalistów towarzyszy ogromny feeling i swoboda kreowania muzycznych pejzaży. Kompozycje urzekają pięknem i zwiewnością, kojarzącymi się z klasycznymi utworami fortepianowymi. Niewielu pianistów potrafi tak zgrabnie operować nastrojem. Niewiele też jest takich składów.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Ozone Acoustyle Quartet - Organic Food

cd032017 004

BMC Records 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

„Organic Food” to zapis międzynarodowejsesji, jaka miała miejsce w budapeszteńskimOpus Jazz Clubie 29 listopada2014 roku.Francuski saksofonista ChristopheMonniot i węgierski mistrz klawiaturyEmil Spányi w roku 2006 utworzyli duetOzone. Cztery lata później dołączył donich perkusista John Quitzke i wówczas– już jako trio – muzycy nagrali gorącoprzyjęty przez fanów jazzu album „C’estla vie”. Aktualnie skład poszerzył znanyze współpracy z Viktorem Tothemkontrabasista Mátyás Szandai, a formacjaprzyjęła nazwę „Ozone AcoustyleQuartet”. Osią jej koncertowego albumu„Organic Food” jest konceptualna czteroczęściowaforma „Du Vent Dans LesVoiles”.W jazzową stylistykę instrumentaliścizgrabnie wplatają echa rozmaitych inspiracji.Rozpoczynający album utwór „Grace”nawiązuje do muzyki gospel. „Anatology”prezentuje estetykę musicalu, zaś„The Fifth Seal” to podróż do twórczościFranciszka Liszta.Jak wszechstronnym i uniwersalnymjęzykiem jest jazz, przekonujemy siętakże, słuchając kończącej koncert oryginalnejinterpretacji brytyjskiej melodiiludowej „Greensleeves”, której autorstwoprzypisuje się Henrykowi VIII.Francusko-węgierska konstelacja w swymnowym, kwartetowym wydaniu łączy dyscyplinęz wolnością improwizacji.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Ignacy Wiśniewski Trio - Jazz Shirim

cd032017 008

Wood and Mood 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

Każdy z muzyków tria Ignacego Wiśniewskiego, poza działalnością jazzową, jest zaangażowany we współpracę z teatrem oraz projekty muzyczne o charakterze ilustracyjnym. Lider od lat tworzy wraz z aktorami dramatycznymi i musicalowymi recitale piosenki aktorskiej, a jako kompozytor może się pochwalić muzyką do niejednego spektaklu czy filmu dokumentalnego. Wziętym twórcą muzyki filmowej i teatralnej jest też perkusista grupy, Paweł Osicki, natomiast kontrabasista Adam Żuchowski piastuje stanowisko kierownika muzycznego Teatru Atelier w Sopocie. Wszystko to sprawia, że mamy do czynienia z czymś więcej niż tylko kolejna płyta jazzowa. „Jazz Shirim” zainspirowała historia gdańskich Żydów, opisana w spektaklu Marka Branda „Każdy przyniósł, co miał najlepszego”. To jednocześnie album na wskroś jazzowy, na którym teatralny charakter kompozycji połączono z duchem improwizacji. Znajdziemy tu zgrabne miniatury, ballady i utwory rozbudowane do formy złożonej suity. Muzyka czaruje ilustracyjnym klimatem, pozostając jednocześnie silnie osadzoną w klasycznej formule tria fortepianowego. Stanowi ciekawą propozycję dla miłośników kameralnego jazzu. Do tej płyty chce się wracać, a każde jej przesłuchanie przynosi nowe doznania.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Maciej Fortuna Jerzy Milian – Music for Mr. Fortuna

cd032017 011

Stowarzyszenie Jazz Poznań 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

To nie tylko wydany w oryginalnej trójkątnej okładce album płytowy. To przede wszystkim jedna z części pierwszego w Europie projektu interaktywnej aplikacji mobilnej „Stretch Milian”, umożliwiającej słuchaczowi dowolne moderowanie dźwięku. Odbiorca otrzymuje także tradycyjną płytę CD, dzięki której może w konwencjonalny sposób obcować z muzyką legendarnego poznańskiego kompozytora i wibrafonisty jazzowego, Jerzego Miliana, opracowaną przez Macieja Fortunę. Album został nagrany z zachowaniem najwyższych standardów technicznych, przez co stanowi wyjątkowo atrakcyjną pozycję fonograficzną. Program obejmuje szeroki wachlarz dokonań Miliana. Znajdziemy tu zarówno utwory stricte rozrywkowe, jak i formy bardziej złożone, doskonale sprawdzające się jako materiał do improwizacji. Trąbka równie przekonująco brzmi czystym tonem, jak i dźwiękiem docierającym przez tłumik. Maciej Fortuna z wyczuciem serwuje partie, od których trudno się uwolnić długo po wysłuchaniu płyty. Melancholijne ballady sąsiadują z utworami emanującymi wyrazistym rytmem i energią. Doskonale przygotowany skład przetransponował materiał na język współczesny, zachowując urok pierwotnej struktury kompozycji. Kwartet smyczkowy wpasowano w całość, tworząc świetnie brzmiący oktet jazzowo-rozrywkowy.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF