HFM

artykulylista3

 

Danielsson/Neset/Lund - Sun Blowing

cd072016 013

ACT 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4

Grę Mariusa Neseta krytycy jazzowi opisują jako połączenie mocy Breckera i tonalnej delikatności Garbarka. Najnowszy album norweski saksofonista zrealizował w trio, z sekcją, której skład wygląda jak marzenie: Lars Danielsson (kontrabas) i Morten Lund (perkusja). Do spotkania muzyków w kopenhaskim Millfactory Studio doszło z inicjatywy Mortena Lunda, który już w roku 2012 postanowił, gdy tylko nadarzy się okazja, zaprosić Danielssona i Neseta do Danii na wspólną sesję. O ile Lund i Danielsson mieli już okazję współpracować i od lat doskonale znają swoje możliwości, o tyle dla Neseta miało to być pierwsze spotkanie z dwoma starszymi kolegami. Trwająca zaledwie kilka godzin sesja z 2014 roku zaowocowała materiałem doprawdy zachwycającym. Kompozycje zarejestrowano w atmosferze zrozumienia wzajemnych intencji i oczekiwań. Tym samym zawiązała się nić porozumienia i improwizacyjna symbioza, której efektem jest ogrom spontanicznych, niezaplanowanych wcześniej rozwiązań. Nawet w katalogu tak szacownej wytwórni jak ACT muzyka ta lśni wyjątkowym blaskiem, pozostawiając wrażenie obcowania z jednym z najwspanialszych albumów europejskiego jazzu drugiej dekady XXI wieku

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 07-08/2016

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Braun/Whalum/Brown - BWB

cd072016 016

Mack Avenue 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4

Pod szyldem BWB kryje się trójka amerykańskich muzyków: trębacz Rick Braun, saksofonista Kirk Whalum oraz gitarzysta Norman Brown. Trzecia płyta tria, zatytułowana po prostu „BWB”, przynosi 10 utworów, utrzymanych w większości w klimacie funky i r’n’b. Przebojowa konwencja albumu jest poparta bogatym aparatem wykonawczym, w który zaangażowano wielu muzyków. Nagrania z tej płyty to znakomicie spreparowana mieszanka jazzu, r’n’b, soulu i funky. Świetnie zaaranżowane i zarejestrowane według najnowocześniejszych technik, brzmią świeżo i oryginalnie. W wielu z nich dostrzeżemy wpływy afrobeatu, echa muzyki dyskotekowej lat 70., a nawet posmak orientu. Nasączenie utworów elektryzującymi partiami gitary oraz ciekawie zaaranżowanymi tercjami instrumentów dętych to niewątpliwie największe atrybuty tego wydawnictwa. Innym ważnym składnikiem jest realizacja nagrań. Taki album doskonale się sprawdzi w czasie letnich wieczorów, zarówno jako tło, jak i muzyka, w której można się zasłuchać.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 07-08/2016

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Gerardo Núnez & Ulf Wakenius - Logos

cd062016 002

ACT 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4

Gerardo Núnez i Ulf Wakenius, po dobrze przyjętym albumie „Jazzpana Live”, kontynuują owocną współpracę. Nagrany w Madrycie „Logos” to stylowa i pełna gitarowej wirtuozerii płyta, która spaja ze sobą jazz, flamenco i elementy latynoskie. Utwory charakteryzują się kapitalnymi harmoniami i ciekawymi melodiami. Odnajdziemy w nich tęsknotę, żal, refleksję i filozoficzne rozważania, ale też radość i klimat fiesty. Doświadczenia Ulfa Wakeniusa, m.in. 10-letnia współpraca z Oscarem Petersonem, w czasie której znakomicie wspomagał lidera w ostatnich latach jego życia, wspólne muzykowanie z Herbie Hancockiem, Patem Methenym czy Youn Sun Nah, znalazły odbicie w stylu gry szwedzkiego gitarzysty. Wynalezione przez niego pomysły na traktowanie gitary akustycznej jako instrumentu jednocześnie harmonicznego, solowego i rytmicznego dosłownie porażają. Gerardo Núnez, postrzegany jako następca Paco De Lucii, potrafi zachwycić zarówno granymi w zawrotnych tempach solówkami, jak i złożonymi harmoniami. Gitarzyści odnaleźli w sobie idealnych partnerów i być może jesteśmy świadkami narodzin duetu, jaki na stałe zapisze się w historii złotą czcionką, podobnie jak legendarne trio McLaughlin/ DiMeola/De Lucia.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 06/2016

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Jukka Perko Avara - Invisible Man

cd062016 005

ACT 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4

Fiński saksofonista Jukka Perko Avara przed laty był związany z wytwórnią Blue Note i artystami tej rangi co Red Rodney czy McCoy Tyner. Teraz wygląda na to, że na stałe zagości w ACT. Po albumach z Wolfgangiem Haffnerem i Iiro Rantalą doczekaliśmy się tria Avary z gitarzystami Jarmo Saarim i Teemu Viinikainenem. Obok autorskich kompozycji, na „Invisible Man” znajdziemy także ciekawe przeróbki tematów Erica Claptona, Petera Gabriela i Gabriela Faure. Nietypowe instrumentarium zaowocowało kameralnym ciepłem i muzyką pozwalającą się wsłuchać w brzmienie każdego dźwięku, wydobywanego przez trzy instrumenty. Również konstrukcja kompozycji i transkrypcji wydaje się optymalnie dopasowana właśnie do takiej konfiguracji. We wszystkich utworach funkcje instrumentu rytmicznego i wiodącego wydają się zniesione na rzecz równoprawnej roli każdego z nich, zależnie od chwili. Jukka Perko dysponuje charakterystycznym, lirycznym i eleganckim tonem, doskonale oddającym zarówno fińską melancholię, jak i siłę bebopu. Płyta zachwyca harmonią, liryką i elegijnymi pejzażami. W muzyce Avary nie chodzi o szybkość, technikę czy ekspresyjne i wyraziste solówki. Ważniejsze są głębia, klimat i treść.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 06/2016

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

KontraSax & Friends - 25 Years Live

cd062016 008

JazzHaus Musik 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4

KontraSax to duet saksofonistki i klarnecistki Christiny Fuchs oraz kontrabasistki Romy Herzberg, który obchodzi właśnie jubileusz 25-lecia działalności. Przez te lata panie podejmowały rozmaite wyzwania – uczestniczyły m.in. w projektach związanych z teatrem i koncertowały z artystami tej miary co Dave Liebman i Richie Beirach. Poza niewątpliwą wirtuozerią instrumentalistek, w muzyce Kontra- Sax słychać wyjątkowe porozumienie w warstwie zarówno instrumentalnej, jak i czysto duchowej. Dzięki podobnemu postrzeganiu przestrzeni dźwiękowej Fuchs i Herzberg wypracowały jedyne w swoim rodzaju brzmienie, intrygujące i trudne do zdefiniowania. Na jubileuszowym albumie pojawiają się także inni świetni muzycy: pianista Georg Ruby i akordeonista Florian Stadler. W utworach bardzo dużo przestrzeni przeznaczono dla tworzonych w czasie rzeczywistym improwizacji. Skutkuje to muzyką ciekawą, nieprzewidywalną i z każdym przesłuchaniem płyty pozwalającą odkrywać nowe niuanse i niespodzianki.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 06/2016

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Renaud-Gabriel Pion - New York Sketches

cd062016 014

Dux 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4

Renaud-Gabriel Pion to obecny na muzycznej scenie od lat 90. kompozytor i multiinstrumentalista. Inspiracje czerpie zarówno z jazzu i współczesnej twórczości orkiestrowej, jak i bliskowschodniej muzyki etnicznej. Po świetnym perskim albumie „Qalandar” proponuje płytę w stylistyce jazzowej. „New York Sketches” zabiera nas na godzinny spacer ulicami Nowego Jorku. Towarzyszy mu słyszany w tle miejski gwar, zarejestrowany dyktafonem. Każda z kompozycji stanowi rodzaj krótkiej impresji o mieście. Nasz przewodnik doskonale radzi sobie w jazzowej konwencji, zarówno jako wytrawny saksofonista czy kreatywny klarnecista, jak i śmiało improwizujący pianista. Pion zaprosił do współpracy grono znakomitych artystów, którzy dodają płycie kolorytu. Istotna rola przypada japońskiemu pianiście i kompozytorowi, laureatowi Grammy, Ryuichiemu Sakamoto. Zapadają w pamięć również partie wokalne czy dialogi trąbki Erika Truffaza z saksofonem lidera. „New York Sketches” to okazja do odwiedzenia Nowego Jorku bez wychodzenia z domu. Poza muzyką pomoże nam w tym seria stylowych fotografii autorstwa samego Piona, zamieszczona w książeczce dołączonej do starannie wydanego albumu.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 06/2016

Pobierz ten artykuł jako PDF