HFM

artykulylista3

 

Doug Munro and La Pompe Attack - The Harry Warren Songbook

cd032017 024

GotMusic Records 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

Nazwiska Harry’ego Warrena przeciętny słuchacz może w pierwszej chwili nie skojarzyć, ale na dźwięk takich tytułów, jak „Lullaby of Broadway”, „Jeepers Creepers”, „Boulevard of Broken Dreams” czy „Serenade in Blue”, uśmiechnie się i uspokojony pokiwa głową. Zmarły w 1981 roku amerykański kompozytor włoskiego pochodzenia pozostawił po sobie mnóstwo ponadczasowych przebojów. Nadal stanowią one żelazne pozycje zarówno repertuaru jazzowego, jak i muzyki pop. Po standardy Warrena sięgnął wirtuoz gitary Doug Munro. Zebrana przez niego liczna drużyna gitarzystów, skrzypków i kontrabasistów zarejestrowała kilkanaście najsłynniejszych tematów. Stylistyka „gipsy jazz” spod znaku Django Reinhardta doskonale się sprawdza w przypadku tych utworów. Niemal ekwilibrystycznym popisom Douga Munro towarzyszy znakomita gra pozostałych instrumentalistów. Niejednokrotnie jesteśmy świadkami osobliwych pojedynków gitarowych, w czasie których uszy wręcz nie nadążają za dźwiękami. Niewiele ukazuje się dziś równie stylowych albumów. To także okazja przypomnienia sobie przebojów jednego z największych kompozytorów muzyki rozrywkowej XX wieku.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Anna Gadt Zbigniew Chojnacki Krzysztof Gradziuk - Renaissance

cd032017 021

Hevhetia 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

„Renaissance” to album nagrany w kameralnej konwencji przez wokalistkę Annę Gadt, której towarzyszą akordeonista Zbigniew Chojnacki i perkusista Krzysztof Gradziuk. Zawiera renesansowe pieśni liturgiczne, psalmy i utwory świeckie. Do tak specyficznego materiału wykonawcy podeszli swobodnie, przekładając skarby renesansu na język muzyki improwizowanej. Czterokrotnie sięgnęli po twórczość XVI-wiecznego poety, śpiewaka i kompozytora, Wacława z Szamotuł – nadwornego muzyka kapeli królewskiej Zygmunta Augusta i księcia Mikołaja Radziwiłła. Pomiędzy utworami klasycznymi znalazła się własna kompozycja Anny Gadt oraz krótkie formy improwizowane, korespondujące z resztą materiału. Muzykom udało się pogodzić stylistykę renesansowych pieśni z jazzowym przekazem. Na uwagę zasługuje niecodzienne instrumentarium, które, zestawione z również niecodziennym repertuarem, daje świetny efekt. Przykładem potencjału, tkwiącego w instrumentalnym tandemie Chojnacki/ Gradziuk, jest fascynująca oprawa znakomitej interpretacji „Tańca” Jana z Lublina.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Dorota Miśkiewicz - Piano.pl

cd032017 020

Universal 2016
CD/DVD

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

Dorota Miśkiewicz odświeża tematy Komedy, Wasowskiego, Nahornego, Namysłowskiego, Matuszkiewicza i Turnaua. Tych, którzy nie przepadają za podobnymi projektami, pragnę uspokoić: „Piano.pl” na pewno nie jest kolejnym albumem z piosenkami, które lubimy, bo znamy. I choć faktycznie znajdziemy tu hity z różnych czasów, to sam sposób ich wykonania, szczególna rola pianistów akompaniujących wokalistce (stąd tytuł) oraz udział formacji Atom String Quartet lokują to wydawnictwo na wysokiej półce. Forma, harmonia i charakter utworów to efekty zabiegów aranżacyjnych muzyków współpracujących z artystką. Każdy wykonał swoje zadanie wzorowo. Słowa uznania należą się zwłaszcza Leszkowi Możdżerowi i jego energetycznej, nakręconej motoryką wersji „Tak jak w kinie” Soyki oraz Piotrowi Orzechowskiemu. W „Rebece”, autorstwa zapomnianego Zygmunta Białostockiego, młody pianista zbudował kapitalną, falującą dramaturgię, która nie pozwala ani na moment oderwać ucha od muzyki. Każdy utwór to osobna opowieść, zaś klamrą, która łączy je w całość, jest piękny, nasycony głos Doroty Miśkiewicz. Osobnym wątkiem do prześledzenia są jej relacje z pianistami, które odchodzą od prostych zależności solista-akompaniator. Nagrania pochodzą z koncertu w Teatrze Muzycznym Roma z maja 2016. Większość znalazła się na CD, a cały występ – na DVD.

Bogdan Chmura
Źródło: HFiM 03/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Tomasz Wendt Trio & Atom String Quartet - Behind The Strings

cd032017 015

SJ Records 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

 Debiutancki album młodego saksofonisty ujmuje elegancją i szlifem. Zarazem ukazuje szeroki wachlarz możliwości, tkwiących w rzadko spotykanej formule, tworzonej przez trio jazzowe i kwartet smyczkowy. Każdy temat na tej płycie zapada w świadomość i sprawia, że po „Behind The Strings” chce się sięgać wielokrotnie. Z jednej strony mamy liryczny ton saksofonu w „For D.” oraz refleksyjno- -smutny utwór „Robin”. Z drugiej, wyjątkowo silnie eksponujący możliwości Atom String Quartet temat „At Home”, rozchwiany rytmicznie „Together in Rush” czy wreszcie pełne energii, żywiołowe i dynamiczne „The Night” i „One Brother, One Sister”, ozdobione brawurowo zagranymi partiami skrzypiec. Tomasz Wendt swym debiutanckim albumem utwierdza nas w przekonaniu, że wszelkie obawy o przyszłość polskiego jazzu wydają się nie na miejscu. „Behind The Strings” to płyta o potencjale, z jakim od dawna już nie mieliśmy do czynienia w przypadku debiutu fonograficznego. Użycie sformułowania: „przyszłość polskiego jazzu” wydaje się sztampowe, jednak w tym przypadku nic innego nie przychodzi mi do głowy. Oby 26-letni muzyk udźwignął w przyszłości ciężar tak wyjątkowego albumu.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Takeshi Asai - French Trio Vol. 3

cd032017 017

De Trois Cites 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

Mieszkający i tworzący od kilkunastu lat w Nowym Jorku japoński pianista i kompozytor Takeshi Asai zyskał uznanie zarówno w USA, jak i Europie oraz Azji. Jako wszechstronny artysta, poza jazzem tworzy muzykę filmową i teatralną oraz projekty multimedialne. „French Trio Vol. 3” to jego trzeci album nagrany we Francji z tamtejszymi muzykami: kontrabasistą Pascalem Combeau i perkusistą Maximem Legrandem. Poza nowymi autorskimi kompozycjami znajdziemy tam również ciekawą wersję tematu „Nardis” Milesa Davisa. Muzycy mają za sobą kilkuletnią współpracę, obfitującą w liczne koncerty i sesje. Prezentują się jako sprawdzony i dobrany skład, a każdy z tematów na płycie to prawdziwa perła. French Trio zachowuje się jak jeden organizm, scalający w sobie osobowość każdego z muzyków. Perfekcji instrumentalistów towarzyszy ogromny feeling i swoboda kreowania muzycznych pejzaży. Kompozycje urzekają pięknem i zwiewnością, kojarzącymi się z klasycznymi utworami fortepianowymi. Niewielu pianistów potrafi tak zgrabnie operować nastrojem. Niewiele też jest takich składów.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Ozone Acoustyle Quartet - Organic Food

cd032017 004

BMC Records 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

„Organic Food” to zapis międzynarodowejsesji, jaka miała miejsce w budapeszteńskimOpus Jazz Clubie 29 listopada2014 roku.Francuski saksofonista ChristopheMonniot i węgierski mistrz klawiaturyEmil Spányi w roku 2006 utworzyli duetOzone. Cztery lata później dołączył donich perkusista John Quitzke i wówczas– już jako trio – muzycy nagrali gorącoprzyjęty przez fanów jazzu album „C’estla vie”. Aktualnie skład poszerzył znanyze współpracy z Viktorem Tothemkontrabasista Mátyás Szandai, a formacjaprzyjęła nazwę „Ozone AcoustyleQuartet”. Osią jej koncertowego albumu„Organic Food” jest konceptualna czteroczęściowaforma „Du Vent Dans LesVoiles”.W jazzową stylistykę instrumentaliścizgrabnie wplatają echa rozmaitych inspiracji.Rozpoczynający album utwór „Grace”nawiązuje do muzyki gospel. „Anatology”prezentuje estetykę musicalu, zaś„The Fifth Seal” to podróż do twórczościFranciszka Liszta.Jak wszechstronnym i uniwersalnymjęzykiem jest jazz, przekonujemy siętakże, słuchając kończącej koncert oryginalnejinterpretacji brytyjskiej melodiiludowej „Greensleeves”, której autorstwoprzypisuje się Henrykowi VIII.Francusko-węgierska konstelacja w swymnowym, kwartetowym wydaniu łączy dyscyplinęz wolnością improwizacji.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 03/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF