HFM

artykulylista3

 

Sonus Faber Homage Tradition

news032017 023

Na początku marca odbyła się premierowa prezentacja najnowszej serii zestawów głośnikowych Sonus Fabera. W katalogu włoskiego specjalisty pojawiły się trzy modele Homage Tradition.

A właściwie to cztery, bo nowa seria Homage składa się z monitora Guarneri, dwóch kolumn podłogowych – Serafino i Amati – oraz głośnika centralnego Vox. O tym ostatnim jednak nie wspominano, koncentrując się na ofercie stereofonicznej. Wszystkie nowe modele Homage mają w nazwie dopisek „Tradition”, który podkreśla ich związek z chlubną przeszłością firmy, ale też nie zamyka drogi do nowoczesnych rozwiązań. Tradycją włoskiej wytwórni jest bez wątpienia najwyższej klasy stolarka i misterna dbałość o szczegóły.

Nowe Sonusy, choć dla części Europejczyków zbyt krzykliwe w wykończeniach na wysoki połysk, epatują nie tylko luksusem, ale także obiektywną klasą wykonania. Można przypuszczać, że w macie prezentowałyby się subtelniej, nie tracąc nic z ekskluzywności, ale jakość wykonania i praca włożona w nakładanie wielowarstwowych powłok lakierniczych zasługują na uznanie. Tradycyjny dla Sonus Fabera jest także nieregularny kształt obudów, stanowiący naturalne remedium na fale stojące. W trakcie prezentacji przedstawiciel włoskiej manufaktury podkreślił, że choć konstruktorom zależy na uzyskaniu dźwięku ciepłego i przyjemnego w odbiorze, to nie ma to nic wspólnego z podbarwieniami wnoszonymi przez obudowę. Wykonane z materiałów drewnopochodnych i wykończone najwyższej klasy fornirem skrzynki zapewniają niepowtarzalny komfort długiego odsłuchu. Aby jednak ów komfort pozostał niezakłócony, nie mogą wpadać w rezonans ani zniekształcać brzmienia przetworników. Sonusowi zależy na dźwięku nie tyle wyczynowym, co muzykalnym. Uzyskanie tego efektu w klasie high- -end jest możliwe, ale trzeba się napracować. W obudowach uniknięto równoległych powierzchni. Front wykończono skórą albo skórą ekologiczną, tak jak w starszych modelach. Boki zostały łagodnie zaokrąglone, a całość zwęża się w kierunku tylnej ścianki tak, że zostaje z niej zaledwie cienki aluminiowy panel do montażu terminali. Na ścianki górne nakłada się ozdobne aluminiowe panele. Dolne od drgań podłoża izolują specjalnie zaprojektowane i, znów, pięknie wykonane kolce, w których konstrukcji uwzględniono dodatkową warstwę tłumiącą. Pasmo między przetworniki rozdzielają zwrotnice, budowane z pierwszoligowych komponentów. Znajdziemy tu m.in. złoto-srebrno-olejowe kondensatory Mundorf Evo oraz cewki Jantzena.

Zachowaniu jednorodnego charakteru brzmienia w całej linii służy użycie podobnych głośników. Jak łatwo się domyślić, w membranach próżno szukać twardych materiałów, takich jak beryl, tytan czy aluminium. Zamiast nich Włosi wybrali jedwabną kopułkę z drewnianą komorą tłumiącą drgania oraz kanapkowe stożki, w których lekka i sztywna pianka została zamknięta pomiędzy zewnętrznymi warstwami celulozy. Najmniejszy w serii, dwudrożny monitor Guarneri Tradition jest sprzedawany w komplecie z efektownymi podstawkami, wykończonymi plecionką z włókna węglowego. Wygląda na nim gustownie, lekko i będzie stanowił ozdobę niejednego gabinetu czy niewielkiego pokoju odsłuchowego. Serafino i Amati to konstrukcje 3,5-drożne, różniące się gabarytami oraz głośnikami basowymi. W mniejszych Serafino Tradition pracują dwa woofery o średnicy 18 cm, w większych Amati Tradition – 22 cm. 15-cm przetwornik średniotonowy z neodymowym magnesem jest taki sam we wszystkich modelach. Nowości Sonus Fabera są dostępne w wykończeniu wenge albo naturalnym fornirem orzechowym, barwionym na czerwono. W obu wersjach przewidziano subtelne aluminiowe wstawki.

Amati Tradition kosztują 119998 zł, Serafino Tradition – 89998 zł, a Guarneri Tradition z podstawami – 65998 zł (wszystkie ceny za parę).